Scubali: Open Water Diver en begin Advanced Diver! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Scubali: Open Water Diver en begin Advanced Diver! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Scubali: Open Water Diver en begin Advanced Diver!

Door: Edwindonesië

Blijf op de hoogte en volg Edwin

12 Augustus 2007 | Indonesië, Batavia

Dinsdag 7 augustus ben ik met Adam Air naar Bali gevlogen. Op het WWF kantoor een lift geregeld naar het vliegveld, en dat ging natuurlijk allemaal op het randje. Vervolgens inchecken met 23 + 15 kilo handbagage waar je maar 25 kg mocht meenemen, gaat allemaal prima! Eerst naar Jakarta, daar het vliegtuig gepakt naar Denpasar, Bali. Moest ik wel even naar een andere gate dan aangegeven en natuurlijk nog wat vertraging, maar aan boord werd alles goed gemaakt met een heel bekertje water. In Bali op het vliegveld een overnachting in de Simpang Inn geboekt, een taxi naar Kuta gepakt met een andere gozer (ik dacht goedkoop uit te zijn maar omdat ik een tweede taxi moest pakken voor het laatste stukje heb ik er uiteindelijk maar liefst 36 cent mee verdiend), paar uur later was Marijn er ook. Het is nu hoogseizoen in Kuta, dus genoeg te zien en te koop. Ze verkopen hier trouwens ook een nieuwe soort Marlboro, namelijk mix 9: kretek Marlboro! Heel relaxed! Die avond zouden we nog even een biertje gaan drinken op het strand, maar uiteindelijk hebben we tot een uur of vier door Kuta gezwalkt, met supermarkt bier als brandstof, en een straathond die we tot Willem hebben gedoopt en hebben geleerd om taxi’s weg te blaffen.

Het hotel was prima, gelegen in Legian street (de hoofdstraat zo’n beetje), met zwembad/restaurant/bar/tattoo shop en massagesalon, en door miscommunicatie gezellig met Marijn in een tweepersoonsbed. De volgende dag zijn we echter, na een korte stop in het zwembad om de kater te verzuipen, toch verhuisd naar Komalah Indah II, in een cottage voor de helft van de prijs, en op vijf min. van het strand. De rest van de dag lekker op het strand gelegen, een blaaspijp gekocht (zogenaamd uit Kalimantan) met erg gemene pijltjes (How much you buy? Good for me, good for you!), en zitten kijken hoe Marijn een gat in zijn gehuurde plank heeft gesurft. Toevalligerwijs kwamen we ook de duikshop tegen die we tot nu toe alleen telefonisch kenden.
’s Avonds erg lang lopen zoeken naar de Memorial Wall (monument voor de slachtoffers van de Kuta bomaanslagen) en het bijbehorende Ground Zero, en vervolgens met een zooitje Hollanders en andere lui nog wat wezen drinken.

Donderdag begon de pret dan echt! Om negen uur bij Prodive Bali, oh nee wacht ze zouden ons op komen halen met een belachelijk grote bestelbus terwijl we op 200 meter van het duikcentrum zaten en de chauffeur stond bij de verkeerde Komalah Indah, tof! Die ochtend eerst alle PADI dvdtjes in sneltreinvaart zitten kijken. Na drie van de vijf modules (en de rest dan? Later… later…) naar het zwembad gereden voor de verplichte oefeningetjes. Duurde nog even omdat de SPG (Submersible Pressure Gauge of drukmeter, aha!) van Marijn lekte. Chauffeur even heen en weer gesjeesd en daar gingen we. Die middag al alle oefeningen afgerond (op internet stond er twee dagen voor) met een ex-bodybuilder als instructeur, dus dat schiet op.

Vrijdag begon lekker vroeg. Om zeven uur stonden we bij het duikcentrum en een kwartier later waren de instructeur, Ketut, en de assistent-instructeur, Dewa, er ook al. Vervolgens een tijdje in de bus gezeten om in Tulamben, oostkust van Bali te komen, waar we ook zouden overnachten (allemaal inbegrepen, net als ontbijt, lunch, onderwatercamera, etc., heel prima).
~ Duik 1; 12 m, Bottom Time 00:35 @ USS Liberty, Tulamben, Bali, Indonesia ~
Die dag begonnen we met een duik van 12 meter diep, ik en Marijn waren alle dagen elkaars buddy’s, naar het wrak van de USS Liberty, een transportschip waar ze twee kanonnen op geschroefd hebben en dat door de Japanners naar beneden is geschoten. Aangezien het ontiegelijk ondiep ligt een supergemakkelijk wrak om duikend te bereiken en dus retepopulair zodat het onder water af en toe behoorlijk druk was (er gaan hele bussen Singaporeanen tegelijk onder). Dit was dus onze eerste echte duik en behoorlijk vet! Alle clichés kloppen, je zwemt in een aquarium/je voelt je vrij/lekker rustig/Discovery Channel in het echt. Erg vet zijn ook de gigantische scholen Trevally’s die boven het schip hingen en waar je door heen kon zwemmen. Het duiken zelf is wel even wennen. Af en toe ben je even de weg kwijt en is het koraal ineens dichter bij dan je dacht. Oh ja en die flippers kunnen ook los onder water. Ook melig dat er ineens een gozer met ons mee ging zwemmen met een kapotte SPG die iedere tien minuten even kwam vragen hoe diep we zaten (hielp niet echt want de mijne deed het ook niet echt…).
~ Duik 2; 12 m, Bottom Time 00:38 @ Drop-off, Tulamben, Bali, Indonesia ~
De tweede duik op vrijdag was naar een drop-off pak hem beet 500 meter naast het wrak. Hier moesten we nog wat irritante oefeningen (met leuke namen als de fin pivot, hovering, regulator recovery eva) doen, maar daarna konden we genieten van de visjes en het koraal (onder andere twee volwassen en een baby lion fish, gevaarlijk!), en een flounder (platvis).
Donderdagavond nog even de twee laatste dvd modules bekeken en de bijbehorende examens er door geramd.

~ Duik 3; 18 m, Bottom Time 00:47 @ USS Liberty, Tulamben, Bali, Indonesia ~
Zaterdag begonnen we weer, heel vroeg om de Singaporeanen te ontwijken, met een duik naar het wrak. Eerst weer wat oefeningen, daarna naar 18 meter! Deze keer ook paar keer door het wrak gezwommen wat erg vet was, verder twee stonefish of scorpionfish (gevaarlijk!), garden eel, oriental sweet lips en weer dikke scholen Trevally’s gezien.
~ Duik 4; 18 m, Bottom Time 00:46 @ Drop-off, Tulamben, Bali, Indonesia ~
De tweede duik was weer bij de drop-off, waar we onze laatste serie irritante oefeningen kregen, dat hoeft nu in ieder geval nooit meer!!! Verder een enorme parrot fish gezien, cleaner shrimp die je nagels kwamen schoonmaken of de tanden van Katut, sweet lips, een mantis shrimp en weer een oriental sweet lips gezien.
Verder hebben we bij alle duiken wel zo’n beetje surgeon fish, moorish idol, goat fish, lizard fish, bekerkoraal en clownfish gezien.
Die middag ons theorie examen afgerond, waarbij gezamenlijk overleg en in het boek kijken blijkbaar waren toegestaan. We hadden wel lekker nul fout van de vijftig (10 toegestaan)! Vervolgens hebben we ons laten afzetten in Padangbai, waar we de laatste formuliertjes hebben ingevuld om ons Open Water Diver certificaat te krijgen dat over een aantal weken in Nederland moet aankomen. WOEHOE! We hebben nu een mooi tijdelijk pasje. Bij het invullen maakte onze instructeur wel een paar foutjes, maar dat houdt je scherp. Rest van de avond beetje rondgekeken in Padangbai, bij een Hindoe tempeltje verzeilt geraakt, spareribs/bintang, een een sapje laten maken van zelfgeplukte stervruchten (Op de rekening van het restaurant: To make juice 5000 rp. Heel melig!).

~ Duik 5; 18 m, Bottom Time 00:44 @ USS Liberty, Tulamben, Bali, Indonesia ~
Zondag onze eerste echte duiken als Open Water Diver! De moeder van Marijn, Liesbeth, ging deze keer met ons mee, aangezien die toch al Advanced Open Water Diver is. Vanuit Padangbai werden we opgehaald door dezelfde duikschool uit Kuta, met Katut weer als instructeur. Omdat we bij deze duikschool Open Water Diver waren geworden, kregen we korting op deze duiken. Omdat Marijn en ik op de Gili-islands, oostelijk van Lombok, ons Advanced Open Water Diver willen gaan halen, hebben we de twee duiken van vandaag gebruikt om vast wat skills te halen. De eerste duik ging wederom naar het wrak, en telt straks mee als Wreck Dive. Deze keer kregen we ook meer uitleg over wrakduiken, en gingen we meer in het wrak dan de vorige keren. Erg vet! Deze keer lionfish, napoleon wrasse en weer veel Trevalli’s (ook veel grote) gezien. Verder verloor Liesbeth deze keer haar flipper, en kwam Marijn erachter dat het condoom wat hij in zijn vest had gedaan om onder water op te blazen was verdwenen, maar dat er wel damesondergoed van de vorige gebruiker in zat. Daar kom je dan onder water achter, erg melig.
~ Duik 6; 18 m, Bottom Time 00:44 @ Drop-off, Tulamben, Bali, Indonesia ~
Deze duik zou meetellen voor onze Underwater Navigation skills, dus begonnen we met het zwemmen van een vierkantje en een driehoekje op ons kompas. Dat was vrij makkelijk en daarna konden we weer lekker langs de drop-off zwemmen. Deze keer kunnen genieten van een stonefish, flounder, triggerfish (bijtertje), cleaner shrimp, trumpet fish, en nog een hoop andere mooie visjes en beesjes waarvan ik de namen niet ken. Verder lopen spelen met een plastic fles (met dop erop naar beneden wordt ie helemaal plat, vervolgens vol laten lopen en zonder dop naar boven, dan zie je mooi hoe de lucht uitzet en eruit bubbelt), Katut die zijn tanden heeft laten poetsen door de cleaner shrimp en luchtringen blies, en deze keer geen zoekgeraakt condoom die we dus op ongeveer 10 m diepte hebben opgeblazen met de alternate air source waarna het een grote bel lucht werd en de rest van het condoom een heel lang en dun touwtje werd. Erg komisch. Toen we hem los lieten naar de oppervlakte knapte hij.
Toen terug naar Padangbai, daar lekker gegeten met zijn vieren (Arjo is er inmiddels ook weer) en nu dus aan het internetten.

Morgen gaan we dus naar de Gili's, drie kleine eilandjes voor de kust van Lombok zonder politie, pinautomaten en auto’s. Daar willen Marijn en ik dus Advanced Open Water Diver worden, vrijdag de Indonesische onafhankelijkheidsdag vieren, en verder lekker chillen op het strand (we gaan voor een cottage aan het strand met uitzicht op de zonsondergang) dus dat wordt nog wat. Daarna de boel afsluiten in Kuta met veel bier en dan kom ik alweer naar huis toe!

Goed, dat was dus allemaal weer zeer vet. Check de foto’s ter illustratie en Google de visnamen maar.
Sampai jumpa!

• 12 Augustus 2007 - 15:57

Arjen:

Leuk om te lezen dat jij het duiken ook zo waardeert! Ik heb nu ook mijn PADI open water. Heb ik vorige maand in Koh Tao (thailand gehaald). Een paar jaar geleden had ik al eens 1 duik op Bali gemaakt. Helaas hadden wij geen tijd meer voor de advanced cursus.

Maar die ga ik in de toekomst zeker nog eens doen!

Geniet van de duiken en we kletsen wel weer bij als je in Utrecht bent.

Gr Arjen

Ps heb een appartementje in Utrecht gekocht! Dus met z'n alle bieren, wordt weer makelijker

• 12 Augustus 2007 - 18:18

Hermi:

Wat geweldig dat duiken. Ilse is dus niet de enige. Jongen geniet nog even het begint nu lekker op te schieten. Eerlijk gezegd vind ik dat best fijn.
    Groetjes Oma.

• 12 Augustus 2007 - 19:49

Gis:

Hee schat, klinkt allemaal supervet, ik ben echt heel jaloers! Hoe weet je in hemelsnaam hoe al die vissen heten? En hoezo doet de broer van Marijn niet mee met duiken, kan 'ie 't al? En oh ja, gefeliciteerd met je open water diver certificaat! En succes met de volgende cursus natuurlijk. Tot snel! :D xxx Gis