Mijn laatste werkweek - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Mijn laatste werkweek - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Mijn laatste werkweek

Door: Edwin Schuller

Blijf op de hoogte en volg Edwin

18 Januari 2010 | Ghana, Accra

Afgelopen week ben ik druk aan het werk geweest. Op dinsdag en op donderdag heb ik een training Debt Management gegeven aan respectievelijk de regio Tema en Accra East.

Omdat ik al eerder de weg was kwijtgeraakt, en niet te laat wilde komen op mijn eigen training, had ik chauffeur Victor gevraagd of hij me dinsdag naar Tema kon brengen. Toen ik hem die ochtend belde om dit te bevestigen bleek hij met een andere auto naar de garage te zijn voor onderhoud en moest ik het dus toch zelf zien te vinden. Op z’n Ghanees!

Volgens de Transport Manager was het echter makkelijk te vinden en hij kon het mij wel uitleggen. Jammer genoeg vergat hij daarbij één rotonde te noemen waardoor ik dus weer hopeloos verdwaalde. We leven hier in de Ghana Maybe Time dus dit leek mij nog steeds geen probleem, ware het niet dat net deze ene keer dertien man om stipt 10:00 zich zaten af te vragen waar ik bleef. Toen ik tien minuten later was gearriveerd kon ik meteen beginnen om de verloren tijd in te halen. Dat is dus niet op z’n Ghanees!

Om ervoor te zorgen dat ik op de terugweg niet weer zou verdwalen – ook al leek het me niet zo moeilijk om dezelfde weg terug te rijden en weet iedereen waar Accra ligt – kreeg ik een chauffeur mee die voor mij uit reed in een pick-up en die ik kon volgen tot het begin van de snelweg naar Accra. Mijn eigen escorte! Iets verderop kreeg een auto voor mij ineens een klapband en vlogen de stukken rubber me om de oren. Toch wel fijn dat het schroefje wat in mijn autoband zat er inmiddels is uit gehaald!

Dinsdagavond was er een nieuwsjaarscocktail in het huis van de Nederlandse ambassadrice. Een leuk feestje met alle Nederlandse expats en haring, bitterballen en oude kaas. Bovendien leuk om eens te zien hoe zij woont en dat doet ze niet verkeerd! Donderdagavond hebben we kunnen lachen om naïeve NGO meisjes en windbuilerige expats op een borrel van GHANECC in het Alisa Hotel, deze keer gesponsord door Vodafone dus met goodiebag.

Zaterdag ben ik ’s ochtends met Sjaak naar het Arts & Crafts center geweest voor wat broodnodige souvenirtjes zoals tuinstoelen. Toen we terug kwamen wilde ik even snel naar de WARA om de rekening van mijn malariatest te betalen maar dat ging zomaar niet. De Nissan Hardbody die ik van kantoor had meegekregen én de auto van Ben wilden niet starten. Iwanna's Suzuki Grand Vitara reed wel maar had problemen met de koppeling. Kortom, de oprit stond vol auto’s en nog hadden we er te weinig. ’s Middags zijn we met z’n allen naar het snertfeest gegaan wat werd georganiseerd ten behoeve van de Nederlandse school. Nederlanders blijven Nederlanders en dat betekent nieuwjaarsduik – oftewel ijsblokken in het zwembad -, boerenkool met worst, Marco Borsato en Unox-mutsen.

Zondag zijn Sjaak, André, Mark, ik en twee Ghanezen van kantoor met de Dodi Princess over het Volta meer naar Dodi Island en terug gevaren. Het duurde ruim twee uur om er te komen en dat betekende dat we ongeveer een half uur op het eiland konden rond kijken. Gelukkig was er ook niet veel te zien op dit snikhete en gortdroge eiland en was ik de bedelende UNICEF kindjes al vrij snel zat. Tijdens de boottrip was er live muziek en vooral op de terugweg konden de Ghanezen slecht stil blijven zitten. Wederom werd pijnlijk duidelijk hoe weinig ritmegevoel obrunis hebben!

Zondagavond heb ik mijn ouders opgehaald van het vliegveld en dat bracht de guesthouse populatie op twaalf en dat is meer dan vol. Vandaag werk ik nog om het een en ander af te ronden en morgen vertrekken we naar KO-SA.

• 18 Januari 2010 - 10:04

Gisela Van Der Velden:

Hoi hoi,

Jullie weten wel hoe je energie-zuinig moeten doen dus, met al die ijsblokjes in het zwembad? En welke auto heeft Iwanna nou eindelijk gekocht?
    Heel veel plezier deze komende twee weken en tot HEEL snel!!! :D

KUS!
    Gis

• 18 Januari 2010 - 10:10

Leni:

Dank voor het delen van je belevenissen/wetenswaardigheden. Ik heb er van genoten. Prettige tijd met je ouders. Goede reis terug naar Nederland.

Groeten, Leni

• 18 Januari 2010 - 12:07

Janny Z.:

hallo Edwin,
    Weer een duidelijk verslag en voor ons natuurlijk leuk die foto's. Nog een fijne vakantie met je ouders. Groeten aan iedereen en is de monchoutaart gelukt? Janny en kids

• 18 Januari 2010 - 12:36

Marijke:

Dank, dat ik over je schouder mee mocht kijken en lezen naar al je belevenissen. Fijne vakantie en de groeten aan je ouders.

Liefs!!

• 18 Januari 2010 - 15:59

Wil Boersma:

Hoi Edwin
    Heb met veel plezier je verslagen gelezen.
    Een fijne vacantie met je ouders.Het ga je goed.
    Wil

• 18 Januari 2010 - 18:54

Suzanne:

Geniet van je laatste weekjes, was leuk om al je avonturen steeds te lezen!

• 18 Januari 2010 - 20:13

Hermi:

Leuk verslag weer. Geniet nog even van de warmte,hier is het lekker fris.
    Fijne dagen met je ouders en tot gauw.
    Kus Oma

• 23 Januari 2010 - 11:54

Broer:

Goeie foto's, leuk verhaal!

• 30 Januari 2010 - 18:10

Je Zus:

Dag broer,

Ik wist alles al omdat je me laatst belde in de trein.
    Broertje nu in Frankrijk en jij met pa&ma in Ghana, voel me hier nogal eenzaam in Nederland.
    Maar...morgen ben je alweer terug! Hopelijk zie ik je dan in De Meern.

Liefs
    x
    je zus

Verslag uit: Ghana, Accra

Opdracht Arrears Management voor Vitens in Ghana

Maastina Oman Ghana Bosomi Ndine.

Van 28 september 2009 tot en met 31 januari 2010 verbleef ik in Accra, Ghana, om daar een opdracht voor Vitens-Evides International te doen als onderdeel van mijn Traineeship bij Vitens.

Vitens neemt samen met Rand Water Ltd. (Zuid-Afrika) voor vijf jaar het operationeel management over van de Ghana Water Company Ltd. (GWCL) onder de naam Aqua Vitens Rand Ltd. (AVRL). Ik werkte op het hoofdkantoor van AVRL (Mile 4, Accra) en moest af en toe naar regiokantoren als Accra West, Accra East en Tema of districtskantoren als Dansoman.

Ik heb tijdens deze periode gewerkt aan Debt Management en heb dit proberen te verbeteren door het proces uit te schrijven, mensen hierin te trainen en analyses uit te voeren op de betalingsgegevens. Daarnaast heb ik meegeholpen aan verbeteringen van het callcenter.

Ik woonde in het guesthouse van Vitens (16 Dade Walk, North Labone, Accra). Dit guesthouse is een twee-onder-een-kap woning met in totaal acht slaapkamers. In de genoemde periode waren de min of meer vaste bewoners Martin Nijsse (AVRL), Carole Nijenhuis (AVRL), Iwanna Swart (UNICEF) en Mark van der Hoorn (UNWFP). We hadden daarnaast enkele weken gezelschap van Vitens shorttermers Jan Velgersdijk, André Zwaga, Pim van de Geest en Sjaak Botterblom. Tenslotte hadden we vaak gezelschap van gasten zoals werknemers van Vitens, Rand Water, DHV en Safi Sana en vrienden en familie van de bewoners zoals Gisela en mijn ouders.

In het guesthouse werd voor ons gekookt, schoongemaakt en gewassen door kok Alex en schoonmaakster Elizabeth. Verder hadden we gezelschap van bewaker George en de honden Rufus en Rafiki.