Akwaaba in Accra! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Akwaaba in Accra! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Akwaaba in Accra!

Door: Edwin Schuller

Blijf op de hoogte en volg Edwin

05 Oktober 2009 | Ghana, Accra

Ik ben nu precies één week in Accra en dat leek me een mooi moment om deze eerste week aan mijn weblog toe te vertrouwen. Het begon allemaal op maandag 28 september toen ik veels te vroeg moest opstaan om mijn vlucht naar Frankfurt om 07:15 te halen. Samen met Gisela en Henk naar het vliegveld, een slordige 35 kilo bagage inchecken, een snelle kop koffie en na een lange rij bij de douane rennen naar het vliegtuig omdat op de borden al Gate Closing werd aangegeven. Een korte vlucht naar Frankfurt waar ik drie uur moest wachten op de vlucht naar Accra. Dat gaf mij mooi de tijd om mijn telefoon op te laden en te pinnen. Dat laatste lijkt niet zo spannend, maar het gepinde geld zou ik al spoedig nodig hebben. Na een prima vlucht in een erg leeg toestel met mooi uitzicht over de schijnbaar eindeloze Sahara landde ik in Accra waar ik het vliegtuig mocht verlaten met zo’n verrijdbaar trappetje zoals dat hoort op het vliegveld van ieder zichzelf respecterend 3ewereldland.

Mijn grootste verbazing op Kotoka Int. Airport was niet de hitte, de vochtigheid, de rommel of de ongelooflijk zwarte Ghanezen maar de ontdekking dat de ambassadekoekebakkers in Den Haag 09-11-2001 als afgiftedatum op mijn visum hadden gezet! Dat is nog eens een slechte grap! Mijn paspoort is afgegeven in 2005 dus iedere aap weet dat dit niet kan maar maak dat een Ghanese douanier maar eens wijs. De Ghanees in kwestie zag wel een oplossing maar “You have to give me something” en wel zo dat niemand het kon zien. Aldus heb ik vijftig euro in mijn vaccinatiepaspoort gestopt en dat aan de beste man gegeven. Ineens bleek het toch niet zo’n groot probleem te zijn, kon ik een visum krijgen voor 60 dagen en had ik na 15 minuten op Ghanees grondgebied al mijn vuurdoop gehad.

Carole Nijenhuis, een van de longterm residents van het Vitens guesthouse, stond mij buiten op te wachten om me naar het guesthouse te brengen. Superfijn want ik had geen zin om met mijn twee koffers, rugzak, schoudertas en kledingzak in een aftandse Ghanese taxi te stappen. Dit klinkt als (te)veel bagage maar vergeet niet dat ik de nodige proviand bij me had om de Nederlanders in Accra wat op te vrolijken. Ik bracht onder meer een kilo spruiten, een kilo boerenkool, drie kilo kaas, anderhalve kilo witlof en de nodige stroopwafels en drop mee.
Het Vitens guesthouse is een prima onderkomen. Ik heb een ruime slaapkamer met eigen badkamer, een grote woonkamer met satelliet-tv, pooltafel en draadloos internet. Er is een bewaker, een kok, een schoonmaakster en twee honden die de boel in de gaten houden. Bovendien mogen we het zwembad van de achterbuurman gebruiken die daar ook zijn geiten heeft lopen dus dat is gezellig zwemmen tussen de dropjes. Daarnaast is het goed voor je conditie als iemand het hek open laat staan en je de geiten terug moet jagen.

Dinsdag ben ik meteen aan het werk gegaan. In eerste instantie zou ik met Martin Nijsse, de Managing Director van AVRL, mee gaan naar Koforidua maar dit ging uiteindelijk toch niet door. Ik heb de eerste werkdag dus niet veel meer gedaan dan kennis gemaakt met mijn Ghanese en Nederlandse collega’s, mijn laptop aangesloten en de tijd een beetje uitgezeten. Ook ben ik aangeschoven bij de wekelijkse vergadering die hier begint en eindigt met een gebed, de Ghanezen geloven namelijk nogal sterk in God en daar kom je ook niet makkelijk onderuit. Zo zijn veel taxi's versierd met teksten als The Lord my shepherd en Jesus is our saviour.

Woensdag was Cor Lievers, mijn opdrachtgever voor deze opdracht, weer op kantoor en kon ik met hem mijn opdracht wat meer richting geven. Ik ga me storten op het inzicht krijgen in het proces van arrears management, oftewel debiteurenbeheer. Ik ben daarom donderdag om 04:30 opgestaan om een dagje mee te kunnen lopen met ene Felix van het survey team. Dit team bestaat uit een soort van meteropnemers/incasseerders maar eigenlijk ook geen van beiden. Het komt erop neer dat deze mannen de Final Demand Notice’s bezorgen en daarbij en passant de meterstand opnemen als de klant in kwestie daadwerkelijk een meter heeft. Wat dit werk ingewikkeld maakt is dat men het in Ghana niet zo nauw neemt met de bewegwijzering en de klanten daarom met behulp van GPS-apparatuur gevonden moeten worden. Felix noteerde dan de meterstand, duwde de verbaasde klant zijn rekening in de hand en weg waren we. Als lunch kreeg ik van Felix kenkeh aangeboden. Een soort plakkerige bal meel met een soort sambal en een gebakken visje. Er is dus een reden dat er niet veel Ghanese restaurants in Nederland zijn. Felix is, zoals elke goede Ghanees, echter apetrots op dit lokale gerecht.

Wat erg leuk is, is dat de helft van het Ghanese wagenpark uit Europese afdankertjes bestaat. Er rijden hier dus auto’s en busjes rond van Schilderbedrijf Piet tot Werkverkeer en Deutsche Polizei.

Bij het AVRL kantoor hangen vele honderden vliegende honden (Straw-coloured Fruit Bat - Eidolon helvum) in de bomen. Vliegende honden zijn de grootste soort vleermuizen en in Indonesië heb ik nota bene iemand moeten betalen om mij deze dieren te laten zien.

In het weekend kreeg het guesthouse gezelschap van Alexander en Floris, twee Nederlandse studenten die een paar weken vrijwilligerswerk hadden verricht in Ghana. Zaterdag en zondag ben ik met hun Accra wezen verkennen met behulp van de gigantische Nissan Patrol van Martin. Toen we de auto bij een bank parkeerden kwam er een boze parkeerwachtermeneer naar ons toe die zijn baan wel heel serieus nam en de auto al had klemgezet met paaltjes, maar wederom kwamen we er met een “You have to give me something” vanaf. Zaterdagavond zijn we naar de bioscoop geweest in de Accra Mall en probeer maar eens om daar dan een Nissan Patrol te parkeren.

Zondagochtend zijn we met een paar collega’s, drie honden en twee kinderen wezen wandelen. In twee Nissan Patrols en een Toyota Landcruiser Prado reden we door Accra waardoor het leek alsof de president zijn hond ging uitlaten. In het park bij de University of Ghana hebben we lekker rondgelopen, heeft een moedige ezel de honden de stuipen op het lijf gejaagd, heb ik voor het eerst van mijn leven een mierenleeuw gezien en moesten we betalen voor het speeltuintje! Jawel, u hoort het goed en natuurlijk alleen de volwassenen want die zitten de hele tijd op een bankje en kinderen die wél spelen mogen dat gratis doen. ’s Middags ben ik met Floris en Alexander wezen zwemmen in het zwembad van het La Palm Royal Beach Hotel. Vanaf het zwembad kan je het strand van Accra zien en snap je meteen waarom iedereen in het zwembad ligt en niet in de zee. Het is erg vermakelijk om te zien hoe Ghanezen zwemmen, namelijk als hondjes. Gelukkig is het geen diep zwembad! De zondag hebben we afgesloten met een lekkere pizza. Tot de volgende keer!

  • 05 Oktober 2009 - 22:37

    Bram:

    Leuk optrekje zit je in. En tja, die corruptie ontkom je natuurlijk niet aan, die Ghanezen willen ook wel eens wat luxers eten dan een kenkeh.

  • 05 Oktober 2009 - 22:42

    Robin:

    Hoe herkenbaar allemaal! Overigens went het rijden met grote Nissan Patrols of Toyota Hiluxen snel, net zoals het parkeren waar jij vindt dat je mag staan. Dat mannetje dat om geld komt vragen moet het eerst maar verdienen door te bewijzen dat je auto er echt veilig heeft gestaan als je terugkomt ;-)
    Goed te horen dat de GPS-en hun dienst bewijzen. Heb ik tenminste nog iets tastbaars achtergelaten...

  • 06 Oktober 2009 - 06:21

    Broer:

    Ziet er goed uit Ed! Mooie verhalen!


  • 06 Oktober 2009 - 06:55

    Ingrid:

    Leuke verhalen en mooie dingen gezien. Belooft veel goed! Volgende keer een miereneter?

  • 06 Oktober 2009 - 07:13

    Evelyne:

    He Edwin,

    Klinkt als bijzondere eerste dagen en een mooi avontuur!
    Ben benieuwd naar het vervolg.
    Veel plezier en ook een beetje succes natuurlijk.

    Groetjes,
    Evelyne

  • 06 Oktober 2009 - 07:14

    Arjen:

    Jezus 50 Euro, das waarschijnlijk een maandloon daar! Had je niet wat minder kunnen geven? Volgende keer hier in de kroeg, verwacht ik ook zo'n royale behandeling! :-P

    Vooral blijven schrijven, is leuk om te lezen!

    Groeten, Arjen

  • 06 Oktober 2009 - 07:30

    Gis:

    Mierenleeuw?? Als je geen foto had gepost, had ik je niet geloofd. ;) En nu weet ik waar ik op moet letten als ik mijn visum ga halen voor Ghana. Leuk om te lezen allemaal!
    Heeeele dikke kus!!!

  • 06 Oktober 2009 - 08:54

    Henk:

    leuk verhaal! je schrijft weer net zo slap als je kan .....
    Maar het geeft wel een goed beeld van wat ons te wachten staat. En dat questhouse bevalt me ook wel maar dan zonder kenkeh maar dat had je waarschijnlijk al bedacht. Veel (werk)plezier! Groetjes

  • 06 Oktober 2009 - 09:12

    Carine:

    Hey Edwin!
    Superleuke verhalen! Maar 50 euro is idd wel heeel erg veel hoor! Volgende keer maar beginnen met 10 cedi als je weer iemand wilt omkopen ;) Veel succes met alles! En genieten natuurlijk!
    Carine

  • 06 Oktober 2009 - 11:54

    Jacco:

    Hi Edwin, dat klinkt goed daar in Ghana. Veel plezier de komende tijd en groeten aan alle guesthouse-bewoners! Ik mis het allemaal wel een beetje...

    groetjes Jacco


  • 06 Oktober 2009 - 17:32

    Pauline:

    wow die termietenhoop is vet cool! die mierenleeuw vind ik wat minder cool :)
    veel plezier nog!

  • 06 Oktober 2009 - 18:13

    Hermibesseling:

    Blij eindelijk van je te horen. Ziet er gaaf uit en goed vol te houden.Geniet ervan en veel succes met je werk.
    Liefs Oma

  • 06 Oktober 2009 - 19:48

    Suzanne:

    Zoow, geen last van een jetlag zo te horen (zal ook maar een paar uur zijn of niet?), je hebt al zoveel gedaan! Mooi paleisje! Groetjes

  • 07 Oktober 2009 - 10:07

    Wouter:

    Klinkt goed. Guesthouse ziet er echt prima uit! Ben benieuwd wat je nog mee gaat maken!

    Ciao!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Opdracht Arrears Management voor Vitens in Ghana

Maastina Oman Ghana Bosomi Ndine.

Van 28 september 2009 tot en met 31 januari 2010 verbleef ik in Accra, Ghana, om daar een opdracht voor Vitens-Evides International te doen als onderdeel van mijn Traineeship bij Vitens.

Vitens neemt samen met Rand Water Ltd. (Zuid-Afrika) voor vijf jaar het operationeel management over van de Ghana Water Company Ltd. (GWCL) onder de naam Aqua Vitens Rand Ltd. (AVRL). Ik werkte op het hoofdkantoor van AVRL (Mile 4, Accra) en moest af en toe naar regiokantoren als Accra West, Accra East en Tema of districtskantoren als Dansoman.

Ik heb tijdens deze periode gewerkt aan Debt Management en heb dit proberen te verbeteren door het proces uit te schrijven, mensen hierin te trainen en analyses uit te voeren op de betalingsgegevens. Daarnaast heb ik meegeholpen aan verbeteringen van het callcenter.

Ik woonde in het guesthouse van Vitens (16 Dade Walk, North Labone, Accra). Dit guesthouse is een twee-onder-een-kap woning met in totaal acht slaapkamers. In de genoemde periode waren de min of meer vaste bewoners Martin Nijsse (AVRL), Carole Nijenhuis (AVRL), Iwanna Swart (UNICEF) en Mark van der Hoorn (UNWFP). We hadden daarnaast enkele weken gezelschap van Vitens shorttermers Jan Velgersdijk, André Zwaga, Pim van de Geest en Sjaak Botterblom. Tenslotte hadden we vaak gezelschap van gasten zoals werknemers van Vitens, Rand Water, DHV en Safi Sana en vrienden en familie van de bewoners zoals Gisela en mijn ouders.

In het guesthouse werd voor ons gekookt, schoongemaakt en gewassen door kok Alex en schoonmaakster Elizabeth. Verder hadden we gezelschap van bewaker George en de honden Rufus en Rafiki.

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2010

Op z'n Nederlands!

31 Januari 2010

Ghanamamapapaja # 2

31 Januari 2010

94 Ghameesjes

24 Januari 2010

Ghanamamapapaja # 1

18 Januari 2010

Mijn laatste werkweek
Edwin

Ooit ben ik met deze weblog begonnen voor mijn stage in Indonesië, maar momenteel gebruik ik hem te pas en te onpas voor leuke reisverhalen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 157093

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2010 - 10 September 2010

Motorvakantie Balkan

28 September 2009 - 31 Januari 2010

Opdracht Arrears Management voor Vitens in Ghana

10 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Vakantie Thailand & Cambodja

14 December 2008 - 08 Januari 2009

Vakantie Panama & Costa Rica

02 Augustus 2008 - 22 Augustus 2008

Motorvakantie Noord/Oost-Europa

04 April 2008 - 08 April 2008

Liftweekend UBV

02 Februari 2008 - 09 Februari 2008

Vakantie Turkije

17 Oktober 2007 - 17 Oktober 2007

Motortocht Dokkum

29 April 2007 - 21 Augustus 2007

Stage Indonesië

27 Januari 2007 - 20 Februari 2007

Vakantie Indonesië

11 November 2006 - 19 November 2006

Vakantie Dubai

17 Juli 2006 - 03 Augustus 2006

Motorvakantie Zuid-Europa

Landen bezocht: