In Ghana gaat alles op z'n Ghanees! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu In Ghana gaat alles op z'n Ghanees! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

In Ghana gaat alles op z'n Ghanees!

Door: Edwin Schuller

Blijf op de hoogte en volg Edwin

06 November 2009 | Ghana, Accra

Sinds ik drie bekeuringen in één weekend heb weten te verzamelen heb ik de naam van notoire wetsovertreder binnen de expat gemeenschap. Ik krijg nare e-mails: "Edwin, to give you the opportunity to share your experience with Ghanaian traffic regulations you are the appointed volunteer to take us for lunch after the meeting", als ik iemand op ga halen van het vliegveld word ik er aan herinnerd dat ik moet oppassen met parkeren en als ik minder dan 30 cedi op zak heb waarschuwen ze me dat ik dan geen bekeuringen meer kan afkopen... en dan zeggen ze ook nog dat het aan mij ligt! Volstrekt onbegrijpelijk.

Enfin, vorige week donderdag 29 oktober was het tijd om mijn lang gekoesterde Hepatitis B vaccinatie te verzilveren. Dit heb ik laten doen bij de West African Rescue Association, ofwel de WARA, welke door westerlingen gerund wordt wat mij genoeg vertrouwen gaf om deze zware ingreep te laten uitvoeren. Tegen al mijn Ghanese ervaringen in vond de arts het niet nodig om hier een rekening voor uit te schrijven dus daar kwam ik mooi mee weg. Bovendien heb ik nu een Ghanese stempel in mijn vaccinatiepaspoort en dat is ook wat waard.

Donderdagavond ben ik met Mark naar Bywel geweest. Een soort openluchtkroeg waar live muziek gespeeld door een allegaartje van Ghanese amateurmusici inclusief een krasse tachtiger met honkbalpet als headliner. Op de dansvloer stonden voornamelijk iets te oude obrunis met iets te jonge meisjes te dansen. Dat je zulke meisjes voor 20 cedi de hele nacht mee naar huis mag nemen bewees de huisgenoot van Mark, die overigens getrouwd is en bijna een kind heeft.

Vrijdagavond ben ik met Mark weer naar Champs geweest. Champs is een behoorlijk grote uitgaansgelegenheid waar we veel bekenden van AIESEC tegen kwamen. Vrijdagavond is karaoke avond en Ghanezen nemen dit erg serieus. Sommige kunnen nog een behoorlijk potje zingen, anderen zijn ehm... minder goed.

Zaterdag ben ik met Jan en André de Akosombo dam wezen bekijken. Op de weg erna toe werden we nog even opgehouden door een optocht van dansende Ghanezen en chiefs op draagstoelen, waaronder een obruni chief! Daarna reden we verkeerd waardoor we eigenlijk twee keer tol hadden moeten betalen maar de goedgehumeurde tolmeneer herkende ons en we mochten zo doorrijden.

De Akosombo dam vormt het Volta meer, het grootste kunstmatige meer ter wereld qua oppervlakte, en de bijbehorende waterkrachtcentrale zorgt voor het grootste gedeelte van de elektriciteit in Ghana. Om de dam te bezichtigen hadden we wel een permit nodig die we ergens in een kantoortje konden krijgen. Toen we bezig waren om belangrijke zaken als kenteken en ons adres in Accra in te vullen viel de stroom uit. Oh ironie! Buiten stikte het van de hagedissen en grote miljoenpoten. Dankzij de rondleiding die we op de dam kregen snappen we nu eindelijk hoe een stuwdam werkt "Water contains no electricity!". Aha!

Zondag ben ik wederom met Jan en André op stap geweest en hebben we Fort de Goede Hoop in Senya Beraku bezocht. Dit fort is gebouwd door Hollanders in 17toen en ligt relatief dicht bij Accra dus ideaal voor een dag waarop je eigenlijk veels te lang in bed bent blijven liggen. Fort de Goede Hoop is gerestaureerd en wordt nu op z’n Ghanees beheerd. Dat betekent dat het halve fort wordt bewoond, de ene slavenkelder nu drankhok is en er in de andere slavenkelder een tv staat. Vanaf Fort de Goede Hoop heb je wel een erg mooi uitzicht op zee en de vele kleurige vissersboten die naast het fort aan land komen.

Na Fort de Goede Hoop hebben we lekker rustig aan gedaan en geluncht bij Till’s Beach Hotel in Gomoa Fetteh. Langzaam kwam ik erachter dat mijn Jollof Rice niet mijn lunch maar mijn diner ging worden dankzij de supersnelle Ghanese service. Na Till’s zijn we nog even langs de Feyenoord Football Academy gereden waar vele Ghanese jongetjes hopen op een carriere bij een Europese topclub. De terugweg naar Accra was nog een hele onderneming dankzij het drukke verkeer in het donker en aangezien we toch geen honger meer hadden zijn we maar naar de bioscoop geweest.

Dinsdag had ik een afspraak op het regiokantoor Accra West in Dansoman. Met de aanwijzingen van Cor en zijn Pajero moest dat een peulenschil zijn maar het kostte me toch nog een uur zoeken door allerlei vage straatjes. David, met wie ik een afspraak had, moest er erg hard om lachen en trakteerde mij na afloop op een lekkere fufu, oftewel een meelbal in een bord soep met een stuk vis erbij.

Woensdag ben ik met Martin en Anne naar Koforidua geweest. Daar hebben we een ziekenhuis in aanbouw bezocht die nog een wateraansluiting moet krijgen. De elektriciteitsvoorziening was in ieder geval al dik in orde. De draadjes waren op z’n Ghanees van hun isolatie ontdaan en aan elkaar geknoopt. Bovendien waren ze iets te dun en daardoor behoorlijk warm. Na het ziekenhuis hebben we in het nabij gelegen Bukonor een bijna voltooide waterzuivering bezocht die door de Belgische aannemer Denys wordt gebouwd. Hier kregen we een rondleiding en werd ons personeel er aan herinnerd dat er nu toch echt een ploeg moest worden gestuurd om de boel te gaan runnen. Toen ze moeilijk begonnen te doen over de auto die ze nodig zouden hebben werd de Operations Manager er even subtiel aan herinnerd dat hij die auto al een jaar geleden had besteld en dat hij er nu zelf in rond reed. Oh ja natuurlijk oepsie even vergeten.



Donderdag heb ik het callcenter bezocht waar vier man ongeveer één telefoontje per uur per persoon afhandelen en het dus retedruk hebben. Een veel gehoorde klacht: ik heb al vier weken geen water! Of mensen bellen om een lek te melden waarna hun wordt verteld dat ze voorlopig niet aan de beurt zijn omdat er nog grotere lekken zijn die voorrang krijgen. Als de callcenterdames intern proberen te achterhalen hoe lang het gaat duren voordat het probleem is opgelost krijgen ze meestal niemand te pakken omdat hun nummer bekend is en niemand zin heeft in extra werk. Op z'n Ghanees!

Vrijdag heb ik de meter workshop bezocht. Hier worden oude watermeters uit Nederland gereviseerd en klaar gemaakt om in het grotendeels onbemeterde Ghanese net te worden gestopt. Ze worden getest in een proefopstelling uit de tijd dat bier nog in houten kratten zat. Hiermee pompen ze precies 100 liter water door de watermeters en kunnen dan aan de stand aflezen hoe groot de afwijking is. Geeft een watermeter een stand van 101 aan, dan heb je dus 1% afwijking.

Ik ben zelf nu bezig om het proces van rekeningen innen op de rails te krijgen. De grootste uitdaging is om dit om te zetten van paniekvoetbal naar een procesmatige aanpak. Daarnaast ga ik proberen in het callcenter wat verbeteringen door te voeren, bijvoorbeeld op het gebied van telefoonvaardigheden. Dit is mij natuurlijk op het lijf geschreven na een half jaar Nederlandse callcenter ervaring.

Kortom, in Ghana gaat alles op z’n Ghanees!

  • 08 November 2009 - 11:37

    Gis:

    hee schat!
    klinkt alsof je je iig niet verveelt! heb je wel een beetje zon? je bent een beetje wit op de foto's... ;)
    Kus!

  • 08 November 2009 - 11:43

    Arjen:

    Toch leuk om te lezen dat veel vooroordelen dus gewoon wel waar zijn, in tegenstelling tot wat je in de volkskrant leest!

    Hier is alles prima, al beleven wij niet zoveel avonturen, als jij in Ghana! Gr Arjen en Karina

  • 08 November 2009 - 11:48

    Familie Zwaga:

    Dank je wel Edwin voor je verhalen, maar vooral voor de foto's. Groeten van een door griep gevelde Janny

  • 08 November 2009 - 14:09

    HBB Te B:

    Dat gedoe met beestjes boeit je nog altijd hè? Ik blijf het leuk vinden om ze te zien, maar hoef ze niet vast te houden.
    Je beleeft er zo te lezen wel het een en ander, saai als je weer hier bent.
    Kus Oma

  • 08 November 2009 - 15:10

    Leni:

    Behalve een weer boeiend leesverslag ook een boeiend kijkverslag.
    Gezien de fotobijschriften: heb je je in het kader van de bekeuringen ook maar verhuurd aan een wenskaartenfabrikant?

    Groeten, Leni

  • 08 November 2009 - 15:25

    Suzanne:

    haha gooi je telefooncharmes in de strijd ;)

  • 08 November 2009 - 16:33

    Broertje:

    Feyenoord!

  • 08 November 2009 - 19:06

    Pa:

    Wat vervelend toch weer al die leuke ervaringen. Je zou er Ghanees moe van worden. Zelden iets over Ghana gehoord of gelezen maar ik raak nu helemaal bijgemaild. Groetjes

  • 08 November 2009 - 20:53

    Felix:

    Blijkbaar rijd en parkeer je in Ghana al met net zoveel 'passie' als in NL... Nog even en je krijgt je eigen draagstoel als de 'white King of the road'!

  • 08 November 2009 - 22:08

    Rob Van Der Velden:

    Mooie versalgen! ´k Zie dat "the white man´s burden" toch niet al te zwaar op je weegt? Veel plezier verder.

  • 09 November 2009 - 08:49

    Eva:

    Goed bezig met je callcenter ervaring,ik lees dat je soms ook werkt ;-)En ja Edwin dat verkeer, dat is wat, ha,ha ook in Holland. Veel plezier, grote genieter.

  • 09 November 2009 - 10:45

    Jorg:

    je kan natuurlijk acw tijden gaan invoeren en twee man ontslaan op het Callcenter, op die manier wordt je daar net zo populair als je in Utrecht was ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Opdracht Arrears Management voor Vitens in Ghana

Maastina Oman Ghana Bosomi Ndine.

Van 28 september 2009 tot en met 31 januari 2010 verbleef ik in Accra, Ghana, om daar een opdracht voor Vitens-Evides International te doen als onderdeel van mijn Traineeship bij Vitens.

Vitens neemt samen met Rand Water Ltd. (Zuid-Afrika) voor vijf jaar het operationeel management over van de Ghana Water Company Ltd. (GWCL) onder de naam Aqua Vitens Rand Ltd. (AVRL). Ik werkte op het hoofdkantoor van AVRL (Mile 4, Accra) en moest af en toe naar regiokantoren als Accra West, Accra East en Tema of districtskantoren als Dansoman.

Ik heb tijdens deze periode gewerkt aan Debt Management en heb dit proberen te verbeteren door het proces uit te schrijven, mensen hierin te trainen en analyses uit te voeren op de betalingsgegevens. Daarnaast heb ik meegeholpen aan verbeteringen van het callcenter.

Ik woonde in het guesthouse van Vitens (16 Dade Walk, North Labone, Accra). Dit guesthouse is een twee-onder-een-kap woning met in totaal acht slaapkamers. In de genoemde periode waren de min of meer vaste bewoners Martin Nijsse (AVRL), Carole Nijenhuis (AVRL), Iwanna Swart (UNICEF) en Mark van der Hoorn (UNWFP). We hadden daarnaast enkele weken gezelschap van Vitens shorttermers Jan Velgersdijk, André Zwaga, Pim van de Geest en Sjaak Botterblom. Tenslotte hadden we vaak gezelschap van gasten zoals werknemers van Vitens, Rand Water, DHV en Safi Sana en vrienden en familie van de bewoners zoals Gisela en mijn ouders.

In het guesthouse werd voor ons gekookt, schoongemaakt en gewassen door kok Alex en schoonmaakster Elizabeth. Verder hadden we gezelschap van bewaker George en de honden Rufus en Rafiki.

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2010

Op z'n Nederlands!

31 Januari 2010

Ghanamamapapaja # 2

31 Januari 2010

94 Ghameesjes

24 Januari 2010

Ghanamamapapaja # 1

18 Januari 2010

Mijn laatste werkweek
Edwin

Ooit ben ik met deze weblog begonnen voor mijn stage in Indonesië, maar momenteel gebruik ik hem te pas en te onpas voor leuke reisverhalen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 156953

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2010 - 10 September 2010

Motorvakantie Balkan

28 September 2009 - 31 Januari 2010

Opdracht Arrears Management voor Vitens in Ghana

10 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Vakantie Thailand & Cambodja

14 December 2008 - 08 Januari 2009

Vakantie Panama & Costa Rica

02 Augustus 2008 - 22 Augustus 2008

Motorvakantie Noord/Oost-Europa

04 April 2008 - 08 April 2008

Liftweekend UBV

02 Februari 2008 - 09 Februari 2008

Vakantie Turkije

17 Oktober 2007 - 17 Oktober 2007

Motortocht Dokkum

29 April 2007 - 21 Augustus 2007

Stage Indonesië

27 Januari 2007 - 20 Februari 2007

Vakantie Indonesië

11 November 2006 - 19 November 2006

Vakantie Dubai

17 Juli 2006 - 03 Augustus 2006

Motorvakantie Zuid-Europa

Landen bezocht: