Beetje rondkijken @ St. Petersburg, Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Beetje rondkijken @ St. Petersburg, Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Beetje rondkijken @ St. Petersburg, Rusland

Door: Edwin Schuller

Blijf op de hoogte en volg Edwin

11 Augustus 2008 | Rusland, Moskou

2.747,7 km GMT + 3/3

Vandaag wederom geen meter gereden maar een kijkje genomen in St. Petersburg. Opstaan om 09:00 en met wat moeite wordt iedereen wakker, de een wat later dan de andere. Lekker (warm) douchen waar het mij opvalt dat ik door de dunne tussenwandjes van de douches het silhouet van mijn douchende buurvrouw kan zien, vermakelijk. Dan nemen we ons ontbijtspul en gaan de stad in op zoek naar een broek en schoenen voor René. Vrij snel bedenkt ‘ie al dat ‘ie zijn sokken is vergeten maar daar kom ik nog op terug. Eerst kijken we naar een broek en vinden we er zowaar een die mee mag, zelfs van de chagrijnige verkoopster. De schoenen zoeken we op de markt. Deze zou heel leuk moeten zijn maar ik vind het vooral een shabby gebeuren waar ze eigenlijk alleen maar (gelukkig voor René) schoenen verkopen. René wil eerst nog sokken kopen maar hij krijgt ze niet mee uit de sokkenwinkel. Schoenen vindt ‘ie wel terwijl ik en Timon wat ontbijten. Als er dan ook nog een paartje 43 42 uit de kast wordt getoverd is het feest compleet maar wat Timon en ik onder ons ontbijt al zo’n beetje hadden beredeneerd wordt waarheid: het geld is op! Dan bedenkt René dat ‘ie zijn Russische scapino patas toch niet zo leuk vindt en gaan we maar terug naar het hostel. Daar verhuizen René en Timon hun shit (ivm onze extra nacht moesten er 2 verhuizen naar andere kamer) en rond half één gaan we dan eindelijk echt St. Petersburg bekijken. We lopen langs de kathedraal van Kazan en de Admiraliteit naar het Winterpaleis (Hermitage) maar die blijkt helaas net op maandag dicht. Dan gaan we maar naar de Petrus en Paulus vesting aan de overkant van de rivier Neva. Dit blijkt een mooi stuk lopen langs de rivier en over de brug maar helaas houden Timon en René de boel een beetje op omdat ze gefascineerd naar een blokje gekleurd plastic staren. Onderweg mooi de tijd om het verkeer te checken: op zich rijdt men netjes, weinig getoeter of ander hufter gedrag. De wegen zijn redelijk ruim en bijna overal tweerichtingsverkeer wat natuurlijk wel makkelijk is. De auto’s zijn wel opvallend. Russen rijden óf in een Lada (of een dergelijk communistisch houtje touwtje blik) óf in een van de topmodellen van de grote Duitse en Amerikaanse autofabrikanten. Alles rijdt er behalve sportwagens: Mercedes M + G (AMG), BMW X5, X6 (!), Lexus + Toyota, Infiniti, Hummer, Range Rover, Porsche Cayenne, Jeep, etc. en dan het liefst de versies met alles erop en eraan. Daarnaast rijden er ook de nodige vage chinese en russische bouwsels rond maar een VW Golf heb ik niet gezien. Rusland mag zichzelf communistisch noemen, maar de mensen zijn hier óf heel arm óf heel rijk (en dan zitten die laatsten nog grotendeels in St. Petersburg) en dat zie je aan hun auto’s. De Petrus en Paulus vesting is behoorlijk groot maar door alle toeristen en souvenirverkopers wel té druk. We gaan daarom maar een opwarmhamburger en een heerlijke bak oploskoffie drinken en daarna lopen we door langs de Beurs, de Rostrazuilen, de Strelka, de Bronzen Ruiter, de Isaäkskathedraal en nog een hoop mooie gebouwen, parken en beelden. De Tsaren hebben hier een mooie stad weten te bouwen die de communisten plus WOII gelukkig niet te veel hebben verpest. We hebben vandaag ook een stuk of 15 limousines gezien. Stretched uitvoeringen van Hummer, Lincoln, Jaguar, Infiniti, etc. en de meeste natuurlijk in het wit. Op een gegeven moment zagen we er 5 tegelijk en toen hadden we het wel gezien. Nog even ansichtkaarten gekocht en gelunched in de pizzahut met een salade en een halve liter Heineken terwijl met name Timon zijn sexuele frustraties vrijelijk uit. Dan terug naar het hostel, ansichtkaarten schrijven en op de bus doen en hopelijk voor de laatste keer naar de bankomat. Onze maaltijd is een opgewarmd restje macaroni en de rest van de avond zitten ouwehoeren met allerlei mensen uit het hostel onder het genot van een (meerdere) wodka sjuus. Geen waanzinnig boeiende avond dus op tijd naar bed zodat we morgen fris en fruitig (en levend) St. Petersburg kunnen verlaten.
From Russia with love!

PS: Na 2 dagen in St. Petersburg komen we erachter waarom wij als enigen water uit de kraan drinken: in het water zit blijkbaar “Giardia lamblia”, een parasiet waar je maagkrampen en misselijkheid van krijgt. Proost!