Rit Riga, Estland - Jurmala, Estland - Reisverslag uit Jūrmala, Letland van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Rit Riga, Estland - Jurmala, Estland - Reisverslag uit Jūrmala, Letland van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Rit Riga, Estland - Jurmala, Estland

Door: René Mulder

Blijf op de hoogte en volg Edwin

06 Augustus 2008 | Letland, Jūrmala

1.951,7 km GMT + 2/2

www.dr-650.de
Vandaag is onze welverdiende rustdag en die begint vooral heel erg ehhm... rustig. We staan om half negen lokale tijd op en gaan naar ’t ontbijt. Het is een beetje anders dan we gewend zijn met koude knakworst, pannenkoeken en een soort oliebollen. Uiteraard rausen we nog 1 en ander mee voor de lunch en beginnen we met pakken. Onze laarzen zijn een beetje gedroogd maar nog steeds veels te nat, dus alle oude sokken gaan één voor één aan en uit om vocht op te nemen. In Rga zelf schijnt geen camping te zijn dus gaan we naar het kuststadje Jrmala, waar we gelukkig een kaartje van hebben uit het hotel. Rga is echter een doolhof waar een postduif nog moeite mee zou hebben, dus we rijden direct al verkeerd. Met wat hulp komen we dan toch op de juiste weg waar we weer enerverend en gevarieerd verkeer tegen komen. Van fietsers (snelweg! 120 kmh) tot een stilstaande vrachtauto in de bocht. Bij Jrmala wordt ons nog de weg gevraagd door 2 bloedmooie dames, dus uiteraard staan we ze te woord. We weten verder zelf niet eens waar we zijn dus het contact is helaas van korte duur. Eenmaal in Jrmala na 40 km zie we een welkom toeristenoord met wel 100 bungalows en hotels en nul campings. Een man met gouden tanden wijst ons uiteindelijk de weg naar de camping. Het blijkt een ANWB camping te zijn aan het strand. Wat een mazzel. Sterker nog: we zien vier offroad motoren, een stuk of vijf support trailers voor motorcrossers en nog een stuk of wat andere motor gerelateerde voertuigen. Aan stickers zien we dat ze in Tunesie en Marokko zijn geweest dus na 15 minuten staat onze tent er op tactische wijze naast. Ook de trailers weten we wel raad mee, want onze kettingspray is bijna op. Pff, wat een mazzel. Tijd voor het strand na al deze goede daden (voor ons dan). Het strand is bijna leeg, en ondanks het weer nog best lekker. Fijn zand, hoge golven en een meisje naast ons dat duikt naar een volleybal en daardoor op handen en knieën met haar achterste onze kant op wijst. Hmmm, vooral Timon weet zich maar net in te houden. Een ware kannonnade over allerhande seksuele handelingen en vooral zijn dromen daarover is het directe gevolg. Gelukkig ligt René vanavond weer lekker naast hem (als je maar van me af blijft). Eenmaal terug van het strand staat er kettingspray voor onze tent en onze buren staan klaar voor een praatje. We maken onze laatste lati’s op aan bier en geven een deel als dank aan de nederlands/duitse trailer verderop. Het stel van de enduro’s verteld over hun reizen en hun website (zie begin) dus daar gaan we thuis zeker eens naar kijken. Eindelijk op dag 5 gaat het dan toch gebeuren: de overheerlijke jachtschotel van Struyk gaat ten onder en het smaakt fantastisch. Peter Heyden en Anja van de enduro’s eten gebakken zalm met een glaasje rood. Het moge duidelijk zijn dat we nog wat van ze kunnen leren. Ze laten ons uiteindelijk ook de foto’s zien van hun trip in Marokko en het is werkelijk fantastisch. Onze motoren zijn helaas overduidelijk niet geschikt voor het ruige werk van Afrika. Edje baalt van de modder op z’n motorblok dus na ’t eten gaat hij even poetsen. Timon en René begrijpen er niets van, maar goed, je moet ’t zelf weten. Bij terugkomst verbleekt zijn trotse blik echter door viermaal hoongelach om zijn poetsactie. Peter en Anja lachen frlich mee. Overigens zijn de mensen van de andere 2 motoren er nu ook, maar die zeggen niet zoveel. Dan komen Boer Henk en Boer Klaas nog even langs om sterke verhalen te vertellen over hun Hayabusa. Ze hebben overduidelijk genoten van die 7 biertjes die we ze gegeven hebben want veel zinnigs komt er niet uit. Deze avond sluiten we af met een strandwandeling bij zonsondergang, de terugweg door het bos. Daar vinden we nog een hoopje kleren, bikini, slippers en sleutels. Heel vreemd. Misschien een vrijend stel ofzo. Na wat zoeken besluiten we dat een dief een gestolen tas daar geleegd heeft. Al met al een mooie dag met naaktzwemmen in de Golf van Rga en een vijfde nieuwe overnachtingsmethode. Na couchsurfing, wildvreemden logeren, wildkamperen en een hotel nu een gewone camping. Wat zal morgen brengen? 8:00 weten we meer.

Sidenote Ed (15-08-2008): Op deze dag zien we voor het eerst bonte kraaien, die we overigens tot ver in Scandinavië zullen blijven zien. Verder zit, terwijl ik dit schrijf, René zijn motor te poetsen met afwasmiddel en schuursponsjes. Waren Peter en Anja en nou maar om te zien wie de ware poetser van ons 3en is...