Rit Tallinn, Estland - Toila, Estland - Reisverslag uit Toila, Estland van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Rit Tallinn, Estland - Toila, Estland - Reisverslag uit Toila, Estland van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Rit Tallinn, Estland - Toila, Estland

Door: Edwin Schuller

Blijf op de hoogte en volg Edwin

08 Augustus 2008 | Estland, Toila

2.541,7 km GMT + 2/2

Met een karig lichtje en twee vieze praat vertellende gasten naast me lig ik hier in een tentje. Tijd om het verhaal van vandaag, op deze mooie datum, te schrijven.

We worden wakker met veel regen en dat is kut. Gelukkig is er geen tijdsdruk dus we wachten tot het droog is en gaan dan ontbijten/koffie/inpakken. We zijn gelukkig niet vermoord dus we smssen Bert de blijde boodschap. Als we dan vertrekken, royaal later dan de bedoeling was, moeten we zien weg te komen van de zandplaat waar we overnacht hebben. René bijt de spits af en draait een royale bocht over het terrein. Timon en ik kijken kritisch naar zijn verrichtingen en terwijl Timon meldt dat hij die route niet had genomen graaft René zijn achterwiel in het zand gelijk een Duitser op het Noordzeestrand. Typisch René. De ervaren rotten moeten het broekie weer uit de put halen en na dit debacle en nog wat off-road meters door het bos vangt de korte rit naar Toila aan. Al vrij snel besluit ik dat ik het slecht trek zonder koffie en we stoppen even. Daar zien we een groep choppers langskomen die enthousiast groeten, zoals eigenlijk alle motorrijders hier, en komt er nog een stel ooievaars langs... alweer... We rijden vervolgens met een relaxde 100-110 km/u door en het gaat lekker. Mooie omgeving, lekkere zon en goed asfalt. Enig minpuntje is de wind. We stoppen nog even bij een mooi panorama op de zee, waar ik mijn helm bijna van de heuvel laat lazeren, René als vanouds zijn motor niet gestart krijgt en Timon... nou ja die staat erbij en lacht ernaar. Doorrijden naar Jõhvi waar we tanken en een grasmaaier op een Lada zien wegrijden. Dan nog 5 km naar Toila waar we vrij snel de enorm gave camping zien. We zetten de tent neer en verbazen ons over de luxe: bbq/tuinmeubilair/koelkast/gaspitten/pannen & servies/handzeep/etc, en dat voor een spotprijs. Vanaf onze plek zien we de zee liggen (Golf van Narva/Golf van Finland) dus na de afwas gaan we een duik nemen. Langs een hekje vol hangsloten van pas getrouwde stellen en een heel lang, steil trapje komen we aan op het keienstrand. We springen de zee in die vreselijk koud is, zo goed als geen golven heeft, lekker ondiep is en waar het goed naaktzwemmen is. Daarna lopen we wat langs het strand, inspecteren de vissershaven en een begraafplaats vol dooie moffen uit WOII, en komen met honger terug bij de tent. René en ik gaan boodschappen doen in Jõhvi wat ons veel zoeken kost, waarbij René de bagagerol van Timon verliest waar ik overheen rij, waar we een opgestoken duim krijgen uit een lokale auto (??) en waar we een bus inhalen door een vluchtheuvel links rechts te laten liggen. Het menu: wederom bbq (4e keer)! De bbq doet wat moeilijk maar met wat benzine brandt alles (lett.), de garnalen zijn een beetje taaiig en de spek heeft nog net geen haar maar verder smaakt het heerlijk en de campingkat schrokt de 15 cm lange zwoerdstukken in één keer naar binnen tezamen met wat garnalenkoppen. Het bier is koud, de lucht is warm en de grappen zijn slecht; dit is vakantie! Na het eten steken we ons afval in de fik, wassen af en internetten in de lobby van het hotel. Voorbereiden voor morgen (dollars verspreiden, kaarten zoeken, etc.). Momenteel hebben we er veel zin in maar zijn we ook vreselijk benieuwd naar dat gigantische land net buiten de EU. Hoe zit het met de wegen? De corruptie? Het hostel? Ons visum??? Enfin, René zal het morgen allemaal vertellen. Tenslotte sluit ik af met een mooie anekdote over wat er gebeurt als je hier tegen een boom pist: dan staat er ineens 1 meter verderop een vos naar je te gluren. Deze jonge vos wordt zelfs niet bang als ik Timon en René roep en we foto’s nemen. Hij snuffelt wat rond, ca. 1 meter vanaf het hek waar wij achter staan en taait hem na vijf minuten. Super!

Al met al een mooie, relaxte dag. Supercamping en lekker uitgerust voor morgen: St. Petersburg; here we come!!!

PS: Mocht dit de laatste zin zijn, bel dan even onze ouders en zeg dat we verdwaald zijn; of in een Russische cel om de zeep op te rapen; of in een goor slootje met een kogel in de kop. Bedankt!