Rit Bakalarzewo, Polen - Litouwen - Riga, Estland - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Rit Bakalarzewo, Polen - Litouwen - Riga, Estland - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Rit Bakalarzewo, Polen - Litouwen - Riga, Estland

Door: Edwin Schuller

Blijf op de hoogte en volg Edwin

05 Augustus 2008 | Litouwen, Vilnius

1.905,6 km GMT + 1/2

Let’s go!
We worden vroeg wakker (ca. 07:00) en in de tent wordt het al aardig warm. Tijd om op te staan. Ik doe de tent open en wordt meteen verblind door de ochtendzon. Het is heerlijk weer dus we kunnen lekker onze natte zooi laten drogen, ontbijten met koude pizza & noodles en lekker koffie drinken. Een meer is om in te zwemmen en dat doen we dus ook; in traditionele kledij. Tentje opvouwen, een wasje draaien in René z’n topkoffer en we gaan op weg. Een stukje verder kunnen we ons vuilnis dumpen bij een bushokje waar helaas geen vuilnisbak staat maar wel andere zooi waar de onze goed bij past. Dan rijden we naar Suwalki waar we boodschappen doen bij de Lidl, daarna tanken om onze zloty’s op te maken + kettingen oliën en dan naar de grens waar we met gevaar voor eigen leven en een bekeuring foto’s maken van de landenborden + grenspalen. Litouwen in en over Litouwen kan ik heel kort zijn. De hele rit door Litouwen regent het namelijk dus er is geen drol aan. Aan het einde van de dag staan onze laarzen vol water en de regenhoes van Timon kan, zo blijkt, ook flink wat water opslaan. Noodles erin en koken op de uitlaat; ideaal dacht ik zo. Afgezien van dit wilde idee is Litouwen vooral een tamme agrarische vlakte met mooie snelwegen waar helaas heel veel vrachtwagens overheen rijden die ook hier letterlijk hun sporen nalaten. Mooi is wel dat we ook hier vaak makkelijk kunnen inhalen (zelfs met tegemoetkomend verkeer want geen vangrail) omdat mensen zo’n beetje op de 1 meter brede vluchtstrook gaan rijden als dat nodig is. Als je levensmoe bent knal je dus gewoon door in de hoop dat iedereen je op tijd ziet en opzij gaat, en dan heb je zo af en toe ook nog een verdwaalde tractor of een gek op een fiets. Let wel, ik heb het hier nog steeds over de snelweg! Ook zien we weer enorm veel ooievaars, zeker als er ergens een boer staat te ploegen zie je er zo dertig bij elkaar. Onderweg eten we nog een broodje “veel gesaus en weinig wol”. Via Kaunas en Panevžys rijden we naar de grens met Letland. Hier zijn we er al behoorlijk doorheen maar we nemen uiteraard nog wat foto’s van de grenspalen en landenborden en daar roken we er eentje op. Via de verlaten douane rijden we Letland binnen waar het weer meteen opklaart. Vrij snel en door een rood licht zitten we in Riga waar we stoppen bij de eerste de beste pomp om een plan te maken. Daar spreekt een Letse motorrijder ons aan en wil ons graag naar een hotel brengen maar we blijken er al naast één te staan. Het gaat dus ineens weer voorspoedig. We nemen een kamer met drie bedden, gaan heerlijk douchen en laten onze spullen voor de 2e keer vandaag drogen. We besluiten uit eten te gaan in Riga centrum en gaan daar met de motor heen. Na wat zoeken vinden we het, gelukkig dichtbij, parkeren en gaan eten bij de Steakhouse. Heerlijke spareribs en ondertussen de lekkere sletjes Letjes keuren. Daarna een lekkere koffie Riga en een triple espresso voor René en dan met waarschijnlijk te veel alcohol op terug naar het hotel met wat fout rijden en wheelie-ende scooter-jeugd. Voor het hotel laat René zijn sleutel in zijn kuip vallen en hij moet dus om 11:00 lokale tijd nog even z’n Tupperware demonteren. In de kamer nog het boekje schrijven, een ander boekje lezen, algoritmes uit je kop leren en een sidenote toevoegen over René die over een roadkill rijdt tijdens een inhaalactie en Edwin die een camera meeneemt zonder accu. Een lange dag; een zware dag... ik ga lekker slapen!!

(net zoals Timon die net naast me in slaap is gevallen, het valt ook niet mee voor zo’n oude man)

www.hotelsesame.lv