Ghanese avonturen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Ghanese avonturen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Ghanese avonturen

Door: Edwin Schuller

Blijf op de hoogte en volg Edwin

17 Oktober 2009 | Ghana, Accra

Ik ben nu ruim twee keer zo lang in Ghana als toen ik mijn vorige verhaal schreef dus wiskundig gezien heb ik nu ruim twee keer zoveel Ghana-kennis en dat is te merken! De eerste week zat vol nieuwe indrukken waardoor ik vroeg naar bed moest en dan overdag nog zat te gapen. Inmiddels functioneer ik weer prima op de voor mij gebruikelijke hoeveelheid slaap.

Laat ik beginnen met een nabrander over mijn vorige verhaal. Inderdaad, 50 euro is erg veel smeergeld voor een Ghanees maar hoe vraag je om wisselgeld bij zo'n transactie??? Een schrale troost is dat deze 50 euro inmiddels terug betaald zijn uit de zak van AVRL dus uiteindelijk gaat het ten koste van Ghana en niet van mij.

Waarschijnlijk is het niet voor iedereen duidelijk wie AVRL is, ik werkte toch bij Vitens? AVRL staat voor Aqua Vitens Rand Ltd. en dat is een samenwerkingsverband tussen Vitens NV en Rand Water (Zuid-Afrika). Deze BV neemt voor vijf jaar het operationele management over van GWCL oftewel Ghana Water Company Ltd. wat het eigenlijke waterbedrijf van Ghana is. GWCL is nog wel verantwoordelijk voor grote investeringen, zoals bijvoorbeeld het vervangen van pompen. AVRL wordt ook wel aangeduid als The Operator en GWCL als The Grantor.

Niet alle Ghanezen vinden het een goed idee dat een stel witneuzen hun management over neemt; bij de ingang hangt al enkele maanden een groot spandoek met daarop de tekst “AVRL must go now”. Erg interessant om te werken in een bedrijf waar veel verborgen motieven spelen die niks met water te maken hebben!


Mijn opdracht begint steeds duidelijker te worden. In de laatste maanden is een enorme berg Final Demand Notices verstuurd naar klanten die een betalingsachterstand hebben. Afgelopen week is begonnen met het daadwerkelijk afsluiten van wanbetalers. Ik werk hierbij samen met William en Michael, het illustere duo dat deze operatie runt. Voor Ghanese begrippen zijn het redelijke doorpakkers en dat is wel zo prettig. Niet alle Ghanezen werken even hard, volgens Michael zijn sommige just lazy. Het is helaas waar en er zijn voorbeelden genoeg: meteropnemers die thuis de standen bij elkaar verzinnen en de rekeningen worden opgespaard om minder vaak bij klanten langs te hoeven te gaan!

Op het kantoor gaat alles er ook mañana, mañana aan toe. Zo wilde ene Charles wel iets voor mij uitprinten. Omdat de printer het niet deed heeft hij een uur lang lopen klooien. Zijn linkerbuurvrouw zat ondertussen een filmpje te kijken en zijn rechterbuurman was in slaap gevallen. Na enige tijd kon ik Charles ervan overtuigen dat het bestand e-mailen misschien sneller zou gaan en dat vond hij toen ook wel. Nu, twee weken later, heb ik het bestand! Supersnel!

Buiten werktijd gaat alles steeds meer zijn gangetje. De Nespresso-machine van het guesthouse is helaas ontploft dus we moeten aan de filterkoffie. Martin heeft vier pakken Douwe Egberts meegenomen uit Nederland dus we kunnen even vooruit. Gelukkig maar, want de Ghanezen drinken alleen maar vieze bah Nescafé.

Vorige week hadden we ironisch genoeg ineens geen water meer. Op zich is dat geen nieuws, er zijn hele wijken in Accra die maar op bepaalde dagen water krijgen omdat er niet genoeg water geproduceerd wordt (zo je wilt; er gaat te veel verloren) om iedereen altijd van water te voorzien. Bij ons in de tuin staat echter een watertank waar je in kan wonen en daar wordt door drie mensen gebruik van gemaakt. We hebben dus een behoorlijk aantal dagen zonder water gezeten en dit heb je pas door als de tank leeg is. Als verwende westerling en groot fan van een ochtenddouche was ik daar absoluut niet blij mee!

Het verkeer is hier zoals je dat verwacht van Afrika. Er zijn weinig verkeersregels en de regels die er zijn worden overruled door het principe right of might, een Nissan Patrol helpt daarbij. Overdag is het erg druk en kan je domweg niet hard rijden waardoor autorijden eigenlijk best makkelijk is. Je wurmt jezelf overal een beetje tussendoor en dan kom je er wel. ’s Nachts wordt het echt spannend. Er is hier nergens straatverlichting en de Ghanezen rijden allemaal met groot licht aan of juist zonder licht en ze kunnen eindelijk door rijden dus ze rijden lekker hard terwijl je zelf je oriëntatie een beetje kwijt bent. Het lawaai valt me dan weer alles mee, er wordt hier weinig getoeterd en bijna iedereen heeft een goed werkende einddemper.

Erg amusant zijn de stoplichtverkopers. Ze staan bij ieder stoplicht samen met de stoplichtbedelaars en de stoplichtruitenwassers en verkopen stropdassen, verloopstekkers, bananen, voetbalshirts, simkaarten, posters, zakjes water, neppe DVDs, houtsnijwerk, wc-papier, kortom alles wat een mens nodig heeft! Een fatsoenlijke Ghanese vrouw draagt haar handel op haar hoofd. Met tien kilo bananen op je hoofd in 30 graden tussen de auto’s door rennen? Ik doe het ze niet na! De stoplichtbedelaars zijn erg blij met de boterhammetjes die ik soms niet op krijg door onverwachte lunches buiten de deur, en anders lusten de geiten bij het zwembad ze wel.

Het heeft hier intussen al twee keer geregend. Beide keren ’s nachts dus daar hebben alleen de honden last van en de dag erna is het aangenaam fris. Aan de weerberichten uit Nederland te horen heb ik het goede moment opgezocht om naar Ghana te gaan.

Zaterdag 10 oktober ben ik wezen golfen met Martin en ene Ron. Ik zag mezelf nog niet echt op de golfbaan staan maar Martin zag het helemaal zitten. Greenfee 10 euro, clubs huren 10 euro en een caddy voor een koloniale 3 euro. Aldus heb ik met Martin en Ron 18 holes gelopen en ben en passant mooi verbrand. Het viel me alles mee en het plan is om vanaf nu iedere zondag golfles te nemen met collega Anne in Accra, of dat gaat lukken is een tweede. Dezelfde avond sushi gegeten in Monsoon, een erg leuke en onghanees hippe tent. Zondag zijn we vanwege het afscheid van Andrew Barber, de voormalig Managing Director van AVRL, in restaurant Livingstone wezen eten met alle afgevaardigden van GWCL, Vitens en Rand Water. Lekker langoest gegeten. Het leven in Ghana is zo slecht nog niet!

Afgelopen dinsdag en woensdag ben ik met Anne en Jettie (die een paar dagen op bezoek was vanuit Nederland) op een fieldtrip geweest om een paar pro-poor-water projecten en een water treatment plant te bezoeken in de buurt van Cape Coast. Bij deze projecten worden in de allerarmste dorpen standpijpen aangelegd waar de dorpelingen dan twee emmertjes water halen, twee emmertjes drinken, voor vijf pesewa. Overnacht in het Anomabo Beach Resort en daar ’s ochtends lekker gezwommen in de Golf van Guinee. Woensdagmiddag zijn we nog even door Elmina gereden om een korte blik op voormalig slavenfort Fort Elmina te werpen. Op de terugweg naar Accra reed ik en vond ik het nodig om over een doorgetrokken streep in te halen vlak voor een politiepost. Dat mag dus niet en ik moest diezelfde vrijdag nog naar de rechtbank om mij te verantwoorden voor deze "very dangerous" manoeuvre. Maarreh kunnen we dit niet regelen dan? Ja natuurlijk kan dat! Voor 40 cedi (circa 20 euro) zijn we weer dikke vrienden!

Vrijdag hebben de Ghanezen onverdiend en met hulp van God van Brazilië gewonnen op het wereldkampioenschap voetbal onder 20 jaar met strafschoppen. Ik heb de wedstrijd met het personeel van het guesthouse gekeken en na de laatste strafschop ontplofte Accra zowat.


Zaterdag ben ik met ene Mark van der Hoorn waar ik via waarbenjij.nu contact mee heb gelegd op stap geweest met de Patrol. We zijn eerst naar de Aburi Botanical Gardens gereden. Daar onder andere een enorme wurgficus gezien waarvan de oorspronkelijke gastheer al lang was gestikt en weggerot waardoor een holle boom over bleef; de wurgficus is een parasiet die in eerste instantie om een andere boom heen groeit. Verder waren de botanische tuinen niet zo heel spannend en omdat er tienduizend schoolkinderen met Nederlandse bussen op schoolreisje waren was het er retedruk. Daarom zijn we vrij snel doorgereden naar de oudste cacao-plantage van Ghana, gesticht door ene Tetteh Quarshie. Hier hebben we een rondleiding gekregen over de plantage, cacao geproefd en het museum bekeken waar de rechtersandaal van Tetteh ligt. Daarna zijn we doorgereden naar de Asenema waterval, een leuke waterval maar niet heel bijzonder. Er stond een bord dat we iemand moesten bellen om toestemming te vragen om de waterval te mogen bezoeken maar wij hadden daar geen zin in en we hadden ‘toevallig’ net geen bereik. De terugweg naar Accra was een hele uitdaging met veel druk verkeer, mannetjes die ongevraagd je ramen wassen en een paar ernstige verkeersongevallen als bonus.

Dan ga ik nu uitzoeken hoe ik mijn geld ga terugkrijgen van de DSB Bank. Superhandig als je bank failliet gaat wanneer je in Ghana zit! Tot de volgende keer!

  • 19 Oktober 2009 - 08:30

    Carine:

    Leuk en herkenbaar! Groeten aan iedereen!

  • 19 Oktober 2009 - 08:34

    Erik:

    Lang? Lees er zo door heen! Erg leuk om te lezen hoe het is daar!
    Ejoy!

  • 19 Oktober 2009 - 08:42

    Ellen:

    klinkt als een chaotisch land met toch relaxte inwoners, haha. Volgens mij vermaak je je wel, maa r jammer dat je als watermedewerker zelf geen water hebt, hummm. Je mag zeker wat uit onze lucht lenen hoor, hier herfstvakantie voor mij met hard werkende UU'ers en werkenden om me heen. Groetjes en request wat is het meest rare voorwerp dat je tot nu toe hebt gezien.

  • 19 Oktober 2009 - 08:43

    Je Zus:

    Dag broer,

    Vind het toch wel ironische dat uitgerekend jij, werkzaam bij een waterleidingsbedrijf, het moest stellen zonder water. Zo zie je maar weer wat voor een ongelovelijk belangrijke baan jij hebt!

    Liefs
    x
    je zus

    P.S. Paps en mams zitten inmiddels in Frankrijk, zo blijven er maar verdomd weinig Schullers in Nederland over..

  • 19 Oktober 2009 - 10:18

    Meloentje:

    Hee hoi!
    Heb je ondertussen wel weer water? En internet?? Dat laatste is natuurlijk het belangrijktste. ;) Leuk weekend heb je gehad! Van wie is die Patrol waar je de hele tijd in heen en weer rijdt?
    Hele dikke kus! :D

  • 19 Oktober 2009 - 10:58

    Peter Besseling:

    Boeiend verslag! Er komt vast nog wel meer.

    Groeten, Peter B. te B.

  • 19 Oktober 2009 - 13:09

    Wil Boersma:

    Hoi Edwin,
    Jullie zijn toch maar een schrijversfamilie die allemaal iets bizonders meemaken en dat leuk verwoorden Erg leuk om te lezen.
    Succes met alles,
    Wil Boersma

  • 19 Oktober 2009 - 13:10

    Leni:

    Inderdaad, lekker gelezen!
    Douchen onder de waterval en vervangende woonruimte in de wurgficus? Bankstel ook een optie? Je weet maar nooit.

    Groeten, LB in B

  • 19 Oktober 2009 - 15:17

    Suz:

    Ed! Mooi verhaal weer! Leuk dat je echt met de locals daar samen moet werken, heb je door hun tempo misschien nog wat meer vakantie-idee of niet? haha!

  • 19 Oktober 2009 - 18:46

    Oma:

    Dat je nu nog kans ziet te verbranden. Verder een geweldig verslag,steeds spannend om te lezen.
    Liefs Oma

  • 19 Oktober 2009 - 18:49

    HBB Te B:

    O ja vergeten te vragen, hoe smaakt ongebrande cacao?
    Kus Oma

  • 23 Oktober 2009 - 14:43

    Evelyne:

    He Edwin,

    Wat een avonturen allemaal! Klinkt erg uitdagend en gaaf.
    Veel plezier nog.

    Groetjes,
    Evelyne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Opdracht Arrears Management voor Vitens in Ghana

Maastina Oman Ghana Bosomi Ndine.

Van 28 september 2009 tot en met 31 januari 2010 verbleef ik in Accra, Ghana, om daar een opdracht voor Vitens-Evides International te doen als onderdeel van mijn Traineeship bij Vitens.

Vitens neemt samen met Rand Water Ltd. (Zuid-Afrika) voor vijf jaar het operationeel management over van de Ghana Water Company Ltd. (GWCL) onder de naam Aqua Vitens Rand Ltd. (AVRL). Ik werkte op het hoofdkantoor van AVRL (Mile 4, Accra) en moest af en toe naar regiokantoren als Accra West, Accra East en Tema of districtskantoren als Dansoman.

Ik heb tijdens deze periode gewerkt aan Debt Management en heb dit proberen te verbeteren door het proces uit te schrijven, mensen hierin te trainen en analyses uit te voeren op de betalingsgegevens. Daarnaast heb ik meegeholpen aan verbeteringen van het callcenter.

Ik woonde in het guesthouse van Vitens (16 Dade Walk, North Labone, Accra). Dit guesthouse is een twee-onder-een-kap woning met in totaal acht slaapkamers. In de genoemde periode waren de min of meer vaste bewoners Martin Nijsse (AVRL), Carole Nijenhuis (AVRL), Iwanna Swart (UNICEF) en Mark van der Hoorn (UNWFP). We hadden daarnaast enkele weken gezelschap van Vitens shorttermers Jan Velgersdijk, André Zwaga, Pim van de Geest en Sjaak Botterblom. Tenslotte hadden we vaak gezelschap van gasten zoals werknemers van Vitens, Rand Water, DHV en Safi Sana en vrienden en familie van de bewoners zoals Gisela en mijn ouders.

In het guesthouse werd voor ons gekookt, schoongemaakt en gewassen door kok Alex en schoonmaakster Elizabeth. Verder hadden we gezelschap van bewaker George en de honden Rufus en Rafiki.

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2010

Op z'n Nederlands!

31 Januari 2010

Ghanamamapapaja # 2

31 Januari 2010

94 Ghameesjes

24 Januari 2010

Ghanamamapapaja # 1

18 Januari 2010

Mijn laatste werkweek
Edwin

Ooit ben ik met deze weblog begonnen voor mijn stage in Indonesië, maar momenteel gebruik ik hem te pas en te onpas voor leuke reisverhalen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 156701

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2010 - 10 September 2010

Motorvakantie Balkan

28 September 2009 - 31 Januari 2010

Opdracht Arrears Management voor Vitens in Ghana

10 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Vakantie Thailand & Cambodja

14 December 2008 - 08 Januari 2009

Vakantie Panama & Costa Rica

02 Augustus 2008 - 22 Augustus 2008

Motorvakantie Noord/Oost-Europa

04 April 2008 - 08 April 2008

Liftweekend UBV

02 Februari 2008 - 09 Februari 2008

Vakantie Turkije

17 Oktober 2007 - 17 Oktober 2007

Motortocht Dokkum

29 April 2007 - 21 Augustus 2007

Stage Indonesië

27 Januari 2007 - 20 Februari 2007

Vakantie Indonesië

11 November 2006 - 19 November 2006

Vakantie Dubai

17 Juli 2006 - 03 Augustus 2006

Motorvakantie Zuid-Europa

Landen bezocht: