Ghanamamapapaja # 2 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Ghanamamapapaja # 2 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Ghanamamapapaja # 2

Door: Edwin Schuller

Blijf op de hoogte en volg Edwin

31 Januari 2010 | Ghana, Accra

Dit is een vervolg op het vorige verhaal.

Op maandag 25 januari hebben we de hele dag in de auto gezeten op weg naar Mole National Park. Het werd wel weer eens tijd voor een bekeuring en na het inhalen over een doorgetrokken streep werd ik inderdaad aangehouden, tot mijn verbazing was dit echter omdat ik 89 kilometer per uur reed waar 50 was toegestaan. Natuurlijk moest ik me de volgende dag in de rechtszaal melden maar de agenten wilden mij graag deze moeite besparen. Ik kon ter plekke de bekeuring van 200 cedi voldoen al zou ik er dan geen bonnetje van krijgen. Na wat gesteggel bleek dit voor 50 cedi – nog veel! – ook mogelijk te zijn en konden we weer door.
Na ongeveer 500 kilometer kwamen we aan in Techiman waar we hebben overnacht in het Dery Hotel. Dit was een stuk beter dan het Dymns Hotel waar Gisela en ik hadden overnacht maar ook dit hotel had zijn beperkingen. Het personeel had wat moeite met onze bestellingen - zelfs “six pieces of toast and three cheese” ging verkeerd -, de pooltafel stond zo scheef dat de ballen vanzelf in de pocket rolden en een kamer zonder airco had volgens Dery-logica ook geen warm water.

De volgende ochtend zat moeders te slapen en begonnen we met 50 kilometer verkeerd rijden naar Wenchi. De rit eindigde met een feest der herkenning; de fameuze dirt road naar de toegang van Mole. Deze was echter een stuk beter begaanbaar dan de keer dat ik er met Gis over heen moest omdat bergen rul zand de wasbordribbels aardig hadden opgevuld, ook al verloor de auto daardoor af en toe wat grip wat mijn moeder met samengeknepen billen aan moest zien. Bij aankomst zagen we vanaf het hotel al olifanten lopen dus al mijn frustraties van mijn vorige bezoek waren meteen weg. Omdat we lekker op tijd waren konden we ’s middags nog een safari doen maar eerst moest ik de ruiten van de auto wassen want na een week stof, blubber en zeewind konden we alleen nog door de voorruit kijken. Op de safari zagen we onder andere roanantilopes, huzaarapen en olifanten en bij ons avondeten kregen we gezelschap van een paar bosbokken als toetje.

De volgende dag begon goed met groene meerkatten en groene bavianen bij onze hotelkamer. Omdat het in Mole leuk vogeltjes kijken is zijn we ’s ochtends drie uur wezen wandelen met gids James die bijna alle vogels bij naam kende en het daarmee een erg productieve safari maakte. Door op de gieren af te gaan vonden we een dode jonge kob en op het einde kwamen we een olifantenbul tegen die ons met twee schijnaanvallen duidelijk maakte dat hij niet in de stemming was. Daarna even heerlijk afkoelen in het zwembad met uitzicht op de olifanten die hetzelfde deden in de waterpoel.

Die middag zijn we met de auto ver het park in geweest waarbij we weer olifanten zagen en een grote groep Gambiamangoesten. Daarmee hadden we wel zo’n beetje alles gezien wat er te zien valt in Mole en de safari van de volgende morgen leverde, afgezien van een paar vogels, dus niet veel meer op. Het is nog wel de moeite van het vermelden waard dat zelfs de GSM zendmast in het park een bewaker heeft, voor het geval iemand van plan was deze mee te nemen.

Na de ochtendsafari op donderdag moesten we naar Kumasi waar we de Nissan Patrol zouden achterlaten bij collega’s. Dit was niet ver dus hadden we alle tijd om nog een bezoek te brengen aan de Kintampo Falls bij Kintampo wat weer op z’n Ghanees was geregeld met een zeer pretentieuze toegangspoort, een gids die geen woord zei, plastic stoeltjes zodat je de waterval op je gemak kon bekijken en dat alles versierd met rondslingerende plastic zakjes en blikjes. Na genoten te hebben van onze lunch bij de waterval zijn we doorgereden naar Kumasi waar we bumper aan - en soms tegen - bumper door het centrum moesten om bij het Justice Hotel te komen. Net op dat moment eindigde de voetbalwedstrijd Ghana-Nigeria in 1-0 waardoor de stad ontplofte, alle Ghanezen de straat op renden om herrie te maken en onze tocht door het centrum zo mogelijk nog spannender werd. Het Justice Hotel bleek - toen we er eindelijk achter waren hoe we er moesten komen - een uitgewoond hok te zijn. Mijn motivatie om weer het verkeer van Kumasi in te duiken was echter behoorlijk laag en we besloten dat een overnachting in een authentiek Ghanees gribushotel een mooie manier zou zijn om onze vakantie af te sluiten.

De volgende dag werden we door een chauffeur in een Ford Ranger naar Accra gereden waar we konden genieten van een heerlijke douche, een lunch zónder gebakken eieren, verse koffie en we ’s avonds voor de laatste keer konden genieten van sushi bij Monsoon. Zaterdag heb ik mijn laatste potje Ghanees golf gespeeld met Martin en mijn vader, hebben we de laatste dingen ingepakt en heb ik rond zeven uur ’s avonds mijn ouders naar het vliegveld gebracht en mijn eigen koffers ingecheckt. Op de terugweg naar het guesthouse kreeg ik nog een Ghanese toegift toen in het donker de band van een auto voor mij klapte en het vonken regende. Mijn vlucht ging anderhalf uur later dan die van mijn ouders dus niet veel later kon Martin mij naar het vliegveld brengen waar ik na veel wachten kon boarden om midden in de nacht in Frankfurt aan te komen. Het vliegtuig wat me naar Amsterdam zou brengen had wat vertraging en kon vervolgens niet meteen vertrekken omdat er geen pushback truck beschikbaar was en het ijs nog van de vleugels moest worden gespoten. Al met al kwam ik dus behoorlijk gaar aan op Schiphol maar daar mocht ik gelukkig zo doorlopen bij de douane – dus geen gezeur over m’n schelpen of machete – en stond Gisela me al op te wachten.

Wat is het heerlijk om weer thuis te zijn!

  • 09 Februari 2010 - 09:56

    Henk:

    Voor de laatste keer toch nog de eerste! Je reisverslag geeft precies aan hoe het was: leuk, interessant en vooral gezellig. Bedankt voor je prima gidskwaliteiten en wie weet, misschien nog wel eens een keer maar dan liever niet weer in zo'n diarreeland. Groetjes

  • 09 Februari 2010 - 10:37

    Wil Boersma:

    Hoi Edwin,
    Zojuist je laatste reisverslag gelezen en de foto,s bekeken
    Ik heb het met erg veel plezier en interesse gevolgd.
    Hoop dat je al weer een beetje gewend bent en wens jou en Gisela het beste
    Wil

  • 09 Februari 2010 - 10:50

    Je Zus:

    Dag broer,
    Weer geestig verhaal! Ik vind het leuk dat je weer thuis bent. Snel een keer afspreken om alle foto's te bekijken?
    Liefs
    x
    je zus

  • 09 Februari 2010 - 12:52

    Gisela Van Der Velden:

    Zo, en dit is de laatste keer dat ik op deze blog reageer. ;) Het blijft oneerlijk dat jij wel olifanten hebt gezien in Mole en ik niet, maar ik gun het je ouders van harte. ;) Oh ja, ook fijn om je thuis te hebben. :D
    KUS!

  • 09 Februari 2010 - 14:59

    Leni:

    Ook je laatste verslag heb ik met veel plezier gelezen.

    Koud hier hè? Minstens dertig graden te koud voor lekker warm.

    Hartelijke groet, Leni

  • 09 Februari 2010 - 16:11

    Marijke De Zwart:

    Heb echt genoten van je reisverslag en ben ook blij, dat je je moeder niet gebruikt hebt als krokodillen voer. De overgang van het warme Ghana naar het winterse Nederland zal wel intens zijn. En...alleen de foto's en de herinneringen blijven.

    Liefs.

  • 09 Februari 2010 - 19:56

    Hermi Besseling:

    Zo voorlopig de laatste neem ik aan. Heerlijk weer thuis te zijn, geniet ervan samen met Gis.
    Je verslag was als vanouds weer boeiend met leuke foto`s.
    Kus Oma

  • 10 Februari 2010 - 14:02

    Mark:

    Valt me tegen dat je niet eens verdwaalde kamelen hebt gezien ;-)? Goed te lezen dat je het iig naar je zin gehad hebt!

    Ben sinds vorige week in Tamale en veel op field trips, erg gaaf iig! Nog vier kleine weekjes en dan zit het er hier ook op...

    Keep in touch!

  • 13 Februari 2010 - 15:48

    M:

    Dan zal ik wel de laatste zijn die reageert en ik probeer het kort samen te vatten:
    De mensen in Ghana zijn leuk en kleurrijk maar wat maken ze er een troep van.
    Je had een prima auto geregeld, dat is ook wel nodig met zulke wegen.
    We hebben samen 80 verschillende spannende vogels gespot. Geweldig! Dat maakt al dat niet-lekkere eten weer goed.
    Het is er voor mij wel een beetje erg warm. Maar nu zit ik weer van de sneeuw te balen.
    Ik vind het heel leuk dat ik in een niet-toeristisch Afrikaans land zo rond heb kunnen kijken mede dankzij onze goede gids en chauffeur. XXX M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Opdracht Arrears Management voor Vitens in Ghana

Maastina Oman Ghana Bosomi Ndine.

Van 28 september 2009 tot en met 31 januari 2010 verbleef ik in Accra, Ghana, om daar een opdracht voor Vitens-Evides International te doen als onderdeel van mijn Traineeship bij Vitens.

Vitens neemt samen met Rand Water Ltd. (Zuid-Afrika) voor vijf jaar het operationeel management over van de Ghana Water Company Ltd. (GWCL) onder de naam Aqua Vitens Rand Ltd. (AVRL). Ik werkte op het hoofdkantoor van AVRL (Mile 4, Accra) en moest af en toe naar regiokantoren als Accra West, Accra East en Tema of districtskantoren als Dansoman.

Ik heb tijdens deze periode gewerkt aan Debt Management en heb dit proberen te verbeteren door het proces uit te schrijven, mensen hierin te trainen en analyses uit te voeren op de betalingsgegevens. Daarnaast heb ik meegeholpen aan verbeteringen van het callcenter.

Ik woonde in het guesthouse van Vitens (16 Dade Walk, North Labone, Accra). Dit guesthouse is een twee-onder-een-kap woning met in totaal acht slaapkamers. In de genoemde periode waren de min of meer vaste bewoners Martin Nijsse (AVRL), Carole Nijenhuis (AVRL), Iwanna Swart (UNICEF) en Mark van der Hoorn (UNWFP). We hadden daarnaast enkele weken gezelschap van Vitens shorttermers Jan Velgersdijk, André Zwaga, Pim van de Geest en Sjaak Botterblom. Tenslotte hadden we vaak gezelschap van gasten zoals werknemers van Vitens, Rand Water, DHV en Safi Sana en vrienden en familie van de bewoners zoals Gisela en mijn ouders.

In het guesthouse werd voor ons gekookt, schoongemaakt en gewassen door kok Alex en schoonmaakster Elizabeth. Verder hadden we gezelschap van bewaker George en de honden Rufus en Rafiki.

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2010

Op z'n Nederlands!

31 Januari 2010

Ghanamamapapaja # 2

31 Januari 2010

94 Ghameesjes

24 Januari 2010

Ghanamamapapaja # 1

18 Januari 2010

Mijn laatste werkweek
Edwin

Ooit ben ik met deze weblog begonnen voor mijn stage in Indonesië, maar momenteel gebruik ik hem te pas en te onpas voor leuke reisverhalen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 156696

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2010 - 10 September 2010

Motorvakantie Balkan

28 September 2009 - 31 Januari 2010

Opdracht Arrears Management voor Vitens in Ghana

10 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Vakantie Thailand & Cambodja

14 December 2008 - 08 Januari 2009

Vakantie Panama & Costa Rica

02 Augustus 2008 - 22 Augustus 2008

Motorvakantie Noord/Oost-Europa

04 April 2008 - 08 April 2008

Liftweekend UBV

02 Februari 2008 - 09 Februari 2008

Vakantie Turkije

17 Oktober 2007 - 17 Oktober 2007

Motortocht Dokkum

29 April 2007 - 21 Augustus 2007

Stage Indonesië

27 Januari 2007 - 20 Februari 2007

Vakantie Indonesië

11 November 2006 - 19 November 2006

Vakantie Dubai

17 Juli 2006 - 03 Augustus 2006

Motorvakantie Zuid-Europa

Landen bezocht: