Dagje chillen @ Mariehamn, Åland (Finland) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Dagje chillen @ Mariehamn, Åland (Finland) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Dagje chillen @ Mariehamn, Åland (Finland)

Door: René Mulder

Blijf op de hoogte en volg Edwin

15 Augustus 2008 | Finland, Helsinki

3.560,2 km GMT + 2/2

Vandaag eindelijk weer een rustdag in het prachtige Åland. We hebben het kennelijk nodig want na ± 12 uur slaap rollen we er pas uit. We ontbijten met sneetjes brood van 15 cent per stuk met ansjovis en pindakaas met zonder nootjes (niet tegelijk gelukkig) en trekken er op uit om lekker zonder bagage het eiland te verkennen. Eerst nog ff naar winkelstraat om wat souvenirs voor thuis te scoren. Het aanbod bestaat uit crappy breekbare bootjes, bekers met Finse namen erop, mutsen met doodshoofden en anderlei grut. Alles met Åland erop is lelijk en alles zonder Åland erop kun je thuis ook kopen. De conclusie is dan ook één sticker voor Ed en een knuffel voor René. Jammer de bammer, dan maar een lekker ijsje eten. Timon likt van boven naar beneden, wardoor de onderkant na 10 minuten al over z’n handen heen gesmolten is. Dan maar het eiland verkennen wat slechts 40 km2 telt (dat klopt niet René, misschien 40 km breed?). Ons doel is het hoogste punt wat prachtig schijnt te zijn. Hoe moeilijk kan het zijn om te vinden? Nou te moeilijk voor ons in ieder geval. Moet gezegd worden dat we een slechte kaart hadden, maar ze denken hier niet echt mee met de toerist. Alle namen lijken op elkaar: Godby, Gottby, Gölby, Bertby, Berty en meer van zulke namen. Bovendien telt elke woning met meer dan 3 bewoners al als een dorp en staat dat hoogste punt (Orrdals Klint) nergens aangegeven. Onderweg zien we nog wel een eekhoorn en een hert de weg over rennen vlak voor onze neus wat heel erg vet was. De wegen zijn prima en politie bestaat hiet, dus je raadt onze rijstijl vast wel een beetje. Uiteindelijk hebben we zo’n beetje alle wegen van het eiland wel gehad en keren we maar onverrichter zaken terug in Mariehamn. Oja, onderweg zijn we nog gestopt op een steiger met mooi uitzicht, waar Ed z’n motor trakteerd op een fotoshoot. In Mariehamn rijden we nog even naar de haven om alledrie achter elkaar bijna op ons bek te gaan op dezelfde hoop grind midden in een bocht. We gaan nog ff op de foto bij het stadsbordje, maar dan zit het rijden er echt wel op. Op de camping genieten we eerst even van de welbekende kip met brie en salami opgebakken in de koekenpan. Heerlijk. Ook genieten we van de beste survivalmeal tot nu toe (macaroni). René gaat nog even lekker aan z’n TDM knutselen om de bron van het gekke geluid wat z’n ketting maakt te achterhalen. Ook poetst (!) hij het blok om te zien of er ergens olie lekt. Intussen zakt de oude Indiaan door zijn troon heen. De stoeltjes van Ed waren al niet “je van het”, maar nu is ’t toch wel echt afscheid nemen. Het mooiste van de dag is misschien wel de Finse sauna. Uiteindelijk komt het er dan toch van. Het zou natuurlijk zonde zijn om in Finland niet van de gelegenheid gebruik te maken een echte sauna met uitzicht op zee te ervaren. Een uur in de sauna; het lijkt lang, maar blijkt te kort. Zo lekker is het, 10 a 15 minuten zweten en dan een naakte sprong in de zee. Echt geniaal! Met 20 euro nog goedkoop ook (mischien wel het enige wat goedkoop is op dit hele eiland!). Met een gloeiende kop trekken we ons terug naar de tent, luisteren naar Kid Rock, drinken een whisky en gaan weer lekker vroeg onder de wol. Een geslaagde dag rust!