Update vanuit Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu Update vanuit Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin Schuller - WaarBenJij.nu

Update vanuit Cambodja

Door: Edwin Schuller en Gisela van der Velden

Blijf op de hoogte en volg Edwin

21 Juli 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Het vorige reisverslag eindigde op onze eerste dag in Koh Chang.

Dinsdag, de dag erop, zijn we verhuisd van ons luxe resort naar een wat simpeler (en veel goedkoper) guesthouse. Daarna gingen we meteen een jungle trek doen. Gelukkig heeft het alle dagen dat wij op Koh Chang zaten non-stop geregend en wij zijn die dag dus helemaal compleet zeiknat geregend in het regenwoud. Daardoor ook niet veel beesten gezien. Gezien: tarantulas, een schorpioen, een groene slang, termieten, nog wat enorme spinnen en kikkers en dergelijk grut. Tijdens de lunch een waterval bekeken/beklommen en volgens de gids kon ik makkelijk in het water springen want het was diep genoeg. Niet dus en vanaf dat moment loop ik met vier knalpaarse tenen te hinken. Ik denk dat het vooral erg gekneusd is (en ik wil niet naar een Cambodiaans ziekenhuis) dus ik ga er maar vanuit dat het vanzelf overgaat. Tenslotte zijn we met gevaar voor eigen leven een waterval overgestoken die doordat het zo hard regende nogal tricky was en nog steeds een slordige 20 meter diep dus niet geschikt om uit te glijden. We stonden op het punt om terug te lopen maar hebben het uiteindelijk, onder aandringen van de gids die naar huis wilde, toch maar gedaan en we leven nog :D. Oh ironie, het enige moment dat het die dag droog was, was toen we achterin de pick-up van de gids naar huis toe reden.

Woensdag regende het de hele dag en hebben we dus maar niks gedaan behalve uitslapen.

Donderdag zijn we wezen duiken omdat we daar toch voor gekomen waren en de officiele storm waarschuwing was ingetrokken. Ondanks dat waren we toch wat sceptisch omdat een andere Hollander die in eerste instantie zou meegaan over golven van twee meter hoog praatte en zijn duiktrip aflastte. Wederom hebben locals ons ervan kunnen overtuigen dat het toch wel allemaal meeviel en dat was ook wel zo, al was de boottrip niet zo geschikt voor zwakke maagjes. Gis kon helaas niet duiken vanwege verkoudheid dus die ging snorkelen. De duiken zelf waren wel leuk maar niet bijzonder doordat het zicht nogal slecht was.

Vrijdag zijn we, aangemoedigd door drie dagen regen op Koh Chang, naar Siem Reap (Cambodja) vertrokken. Dit was een lange reis met een wazige grensovergang en nog wat gezeur met een taxi die ineens een bus bleek te zijn. Siem Reap zelf is een vervelend stadje dat alleen gebouwd is om toeristen die op Angkor Wat afkomen te vermaken. Erg smerig en lawaaiig en vooral duur.

Zaterdag en zondag zijn we met twee tuktukdrivers langs een hele hoop tempels geweest waarvan de bekendste Angkor Wat is. Ik zal de details niet opschrijven maar ze waren allemaal erg mooi en indrukwekkend. Verder nog uitgeweest in Siem Reap en een schilderij gekocht voor in onze slaapkamer.

Maandag zijn we met de bus naar Phnom Penh gereden, de hoofdstad van Cambodja. In de bus hebben Roy en ik zitten smikkelen van gefrituurde sprinkhanen en krekels. 's Avonds hebben we aan de rivier gezeten in het centrum van de, tegen alle verwachtingen in, gezellige stad. Mensen lijken hier alles in de frituur te gooien zoals kakkerlakken en eendagskuikens. Verder heeft iedereen een brommer waar vier mensen op kunnen en betalen mensen liever in dollars dan in hun eigen munteenheid, de riel.

Vandaag, op de verjaardag van Roy, zijn we met een tuktukker de hele dag op stap geweest voor 4 USD pp. Eerst naar de Silver Pagoda geweest die erg tegen viel omdat alle zilveren tegels, waar hij zijn naam aan dankt, bedekt zijn met vloerkleed. Verder hebben we het Royal Palace van een afstand gezien. Daarna zijn we naar het Tuol Sleng genocide museum geweest en de killing fields waar de horrorverhalen van Pol Pots regime zijn tentoongesteld dmv fotos en schedels. Erg indrukwekkend. Om ook een beetje lol te hebben, hebben Roy en ik daarna op een shooting range 90 USD erdoor geknald met een M16 en een AK47. We mochten ook op een levende kip knallen als we wilden maar we hebben ons maar als beschaafde mensen opgesteld. Blijkbaar zijn dit soort shooting ranges ontstaan doordat er na jaren van oorlog bergen wapentuig lag weg te roesten en het leger wel brood hierin zag. Legaal? Geen idee, maar wel enorm gaaf en goed voor een adrenaline rush. We hebben niet gevraagd wat de grenade launcher kost :).

We hebben nog tot morgenmiddag in Phnom Penh en dan vliegen we met Air Asia naar Bangkok terug voor hopelijk nog een paar dagen duiken (alhoewel er onweer is voorspeld :(). We zien wel hoe het loopt!

• 21 Juli 2009 - 14:49

Je Zus:

Dag lieve broer en schoonzus,

Hier een berichtje uit Tanzania; alweer de eerste. Hulde voor mezelf.

En broer, over dat dokters-consult: denk je dat ik niet genoeg patienten heb?!
    Maar ik ben de beroerste niet. Heb even de boeken erop na geslagen en mijn diagnose is kneuzing dan wel fractuur (kijk, daar studeer je dan dus 6 jaar voor, om zoiets te weten). En aan beide is niets te doen! Tip: trek stevige schoenen aan en je kan je tenen met tape aan elkaar vast maken, scheelt met de pijn, doe wel een gaasje oid tussen je tenen (anders krijg je blaren ivm de hitte).

Enne, pas op met water in de tropen ivm schistosomiasis, leishmaniasis en onchocerciasis en al die andere ellende waar we hier een ziekenhuis mee vol hebben liggen.

Liefs
    x
    je zus

• 21 Juli 2009 - 15:14

Je Zus:

Dag lieve broer en schoonzus,

Hier een berichtje uit Tanzania; alweer de eerste. Hulde voor mezelf.

En broer, over dat dokters-consult: denk je dat ik niet genoeg patienten heb?!

Liefs
    x
    je zus

• 21 Juli 2009 - 18:46

HBB Te B:

Jullie hebben wel pech met het weer, terwijl het hier zo lekker is.Wij zijn ook lekker verkouden met alle ellende vandien.We wensen jullie nog veel mooi weer toe en veel duiken. Geniet van geroosterde sprinkhanen.
    Kusje Oma.

• 21 Juli 2009 - 18:48

Oma:

O ja kusjes op je zere voetjes Je bent wel een beetje een oentje hè?
    Oma

• 21 Juli 2009 - 18:48

Oma:

O ja kusjes op je zere voetjes Je bent wel een beetje een oentje hè?
    Oma

• 21 Juli 2009 - 19:41

Henk:

Ja als iedereen 2 of 3 keer een berichtje gaat sturen dan wordt het wel heel moeilijk om nog wat punten te verzamelen voor mijn bolletjes trui Het zij zo Doe je verder wel een beetje voorzichtig (tegen Ed) Anders moet jij maar een beetje op hem letten (tegen Gis) Hopelijk breekt de zon nog door en kunnen jullie nog veel vissies kijken. Veel plezier

• 21 Juli 2009 - 19:49

M:

Vandaag zit ik weer achteraan in het peloton. Je kan niet altijd de snelste zijn. Als troost voor jullie: het regent hier nu ook. XXX, voor elke paarse teen één........M

• 22 Juli 2009 - 06:55

Suzanne:

Wauw, jullie vermaken jullie ook wel! Hoop dat het duiken nog mooi is! Ik ben vandaag het Great barrier reef op geweest en was erg mooi. Groetjes uit Cairns!